Tell me about yourself. Știai că aceasta poate fi, de fapt, cea mai importantă parte din interviul tău de angajare? Cel din fața ta a citit CV-ul și știe deja ce studii, ce experiență și calificări ai. Vrea să te vadă și să te audă pe tine, ca persoană. Interpretarea ta asupra acestora. Citește câteva idei și trucuri despre cum ai putea să faci o descriere personală de succes în limba engleză atunci când te afli în fața unui angajator.
Întrebările deschise de genul celei de mai sus, care pot avea și variante asemănătoare, de genul: Tell me something about yourself which is not in the resume sau How would you describe yourself? – adesea îi descumpănesc pe candidații… cu mai puțină experiență. Dar adevărul este că undeva pe parcursul unui interviu, cel mai probabil va apărea și momentul potrivit pentru aceste solicitări. Nu trebuie privite ca o provocare, ci ca o oportunitate. Acesta e momentul tău, când poți convinge. Poți să îți pui în valoare atuurile, personalitatea, poți să îl faci pe recrutor să vizualizeze cum ar fi să faci parte din echipa lui.
Descrierea personală nu ar trebui să se refere însă doar la personalitate și calități. Practic, nu poți înșira o listă nesfârșită de laude, oricât de iscusit ai fi :). Iată două idei de plan de abordare: Past, present, future SAU Present, past, future. Încercăm să îl clarificăm pe cel de-al doilea.
Începi prin a da câteva detalii despre situația ta curentă: I have just graduated from… I have recently obtained my diploma in… sau I am currently working as a volunteer / full time in the position of… Dă detalii cheie (nu toate detaliile) despre acele responsabilități, roluri sau realizări care ar putea avea legătură sau ar fi relevante pentru postul la care ai aplicat. Dacă vorbești despre un loc / post unde ești încă angajat, folosește Present perfect sau Present perfect Continuous: I have been dealing with all types of customers / I have been developing my department from scratch in the past three years. I have coordinated a group of… people / managed correspondence / developed or improved a new product / ensured the communication between two departments…
Dacă poți cita ceva ce colegii ar putea spune despre tine (autentic) în favoarea ta, poate fi un plus – toți angajatorii (la care îți dorești să mergi) apreciază spiritul de echipă. Ca de exemplu, My colleagues usually say I bring order in the office and I clarify their ideas. The head of department relies on me to keep the balance between the other employees. Am ales să începem cu prezentul pentru a fi în acord cu modul în care e conceput CV-ul însuși (stil Europass – în ordine invers cronologică).
De la prezent, mergi ușor către experiențele relevante din trecut: Before working here, I was an editor for an online magazine for 2 years. That is where I learnt about doing professional research / interacting with people I met for the first time / organizing events / helping develop a product in all stages. Nu e nevoie să explici de ce ai plecat, de ce ai schimbat domeniul dacă nu ești întrebat, în schimb, mizează pe lucrurile pozitive de la fiecare loc de muncă: The most useful thing I learned there was… resilience / patience / programming in X program / that I got to learn from a very skilful / famous person in that field, etc.
Concentrează-te pe puncte tari sau calități care pot fi susținute cu exemple concrete și doar acelea ce au o relevanță pentru omul din fața ta: de pildă, I increased customer service response rates each quarter by 10–15% / I increased the graduation rate at the highschool where I taught with 20% by organizing weekly workshops with pupils / by implementing a reading programme, etc
Apoi vorbește puțin despre ce te aștepți de la viitor: I feel that I can contribute even more to the… I want to learn… I want to be part of an international / fully qualified environment / I want to be more involved in what I do by having more freedom to create / come up with ideas. Prezintă direcția în care merg așteptările tale realist: dacă pleci de la actualul loc de muncă deoarece nu îți sunt niciodată acceptate ideile și te frustrează, menționează că ai vrea să poți veni cu propuneri în sânul noii echipe. Dacă ți se cere să lucrezi foarte mult în plus fără a fi plătit și simți că nu mai faci față, menționează că I am looking for a position where I can do my very best in a decent number of hours daily / with a flexible schedule that allows me to combine my family life with a fruitful career.
Acum este momentul să descrii ce ai de oferit. Descrie personalitatea și stilul tău incluzând cuvinte ca: loyal/reliable (susține cuvântul cu o afirmație: I am always the first one my boss or my friends call whenever they have a problem, because I am there with a solution or support). Creative / innovative / visionary (For instance, I was the one comforting everyone as I could foresee the end of the pandemic when everyone panicked and launch our new campaign in time). Motivated / honest / conscientious / ethical / friendly / extrovert / energetic / fast and efficient / a multi-tasking person / people-oriented / solution-oriented.
Toată această prezentare ar trebui să dureze 1-2 minute ca să rămâi în registrul profesionist. Hai, 3 :). Și dacă ai dubii, poți să întrebi la final:
Did that answer your question, or do you want me to go into more detail?
Oricât de dragi ți-ar fi amintirile, pe omul muncii din fața ta NU îl interesează la ce grădiniță ai mers – care ți-a umplut inima de dragoste pentru… teatru, engleză, cântat, pictat sau că pasiunea pentru programare a început în clasa întâi când nașul ți-a dăruit un laptop. Detaliile multe și inutile, legate de familie și de copilărie sună neprofesionist. La fel și că ai moștenit priceperea la mecanisme de la tata – firma unde vrei să te angajezi nu îl cunoaște pe tata, nu va lucra cu el și nu are timp să asculte amănunte despre el. Nici despre prietenă, despre copiii tăi și remarcele lor – oricât de cinic ar suna asta pentru români, singurul la care trebuie să faci referire ești tu și doar legat de ceea ce poți exemplifica sau dovedi, eventual cu cifre. (să luăm ca exemplu caracteristica sincerității: nimănui nu îi pasă că ești sincer dacă asta înseamnă că le spui colegilor cât de urât le stau hainele. Dar dacă ai folosit această caracteristică să îi dezvălui șefului cu argumente partea proastă a unui proiect al său, în timp ce toți ceilalți îl aprobau, și asta a preîntâmpinat o catastrofă, abia atunci merită să menționezi honesty, alongside with courage, în discursul tău.)
Ponderea detaliilor pe care le dai ca răspuns la întrebarea tell me about yourself ar trebui să fie: 80% work, 10-15% academic (background-ul studiilor), 5-10% personal.
De asemenea, fii atent la întrebările, spusele și reacțiile celui cu care discuți. Nu învăța pe de rost un discurs pe care să îl rostești cu orice preț!
Dacă ajungi să susții un interviu în limba engleză, cel mai probabil vei lucra mult cu limba engleză. Sau în limba engleză. Caz în care nu merge să înveți niște structuri pe dinafară și atât, oricât de bine ai exersa. Îți trebuie spontaneitate, antrenament de a înțelege discursuri scrise sau rostite, în persoană sau la telefon, cu diverse accente sau niveluri de limbă.
Vei fi probabil în postura de a păstra corespondența în engleză, a ajuta clienți sau a coordona oameni sau procese în această limbă sau cel puțin a raporta superiorilor tăi în engleză. Pentru a fi eficient în aceste taskuri, nivelul tău de limbă ar trebui să fie cel mai puțin posibil B1 – intermediar, ideal B2 sau C1.
Cea mai ușoară și mai rapidă cale de a îți îmbunătăți nivelul de engleză este prin intermediul cursurilor deschise, la o școală specializată pe predarea limbii engleze. Cursurile pentru adulți te ajută să îți antrenezi urechea: au multe activități de ascultare, se vorbește majoritar în engleză chiar și la începători, ai parte de multă interacțiune cu colegii. Asimilezi vocabular, înțelegi și aplici gramatica, discuți diverse texte sau video, totul sub îndrumarea profesorului, în pereche sau echipă.
Folosești manuale de la Oxford University Press care te ghidează, pe parcursul a 16 săptămâni cât durează un modul (80 de ore de studiu: câte 2,5 ore de două ori pe săptămână) să parcurgi și să exersezi cunoștințele necaseare pentru un nivel corespunzător CEFR (începător, A1, A2, B1, B2, C1).
Dacă ești stăpân pe nivelul tău de engleză, vei putea să te concentrezi mult mai ușor la interviu pe transmiterea informației corecte și pe evaluarea impactului avut asupra recrutorului. Chiar și așa, nu te lansa în construcții foarte lungi și alambicate, în fraze foarte stufoase, ci vorbește scurt și la obiect și astfel șansele de trecere a interviului se măresc considerabil. Mult succes în a-ți găsi locul la jobul potrivit pentru tine!
Sursa foto: Unsplash