Există ceva ce te împiedică să îți perfecționezi nivelul de engleză. Deși dorința de a progresa o ai deja. E la fel ca și cu celelalte lucruri pe care ți-ar plăcea să le faci, însă tot amâni, pentru că…. prevezi că o să te lovești de diverse obstacole. Și că o să te descurajezi. Și că o să renunți. Și oricine fuge de sentimentul înfrângerii, nu? Iată însă o altă abordare: hai să vedem care sunt dificultățile în învățarea limbii engleze și să le demontăm sau să vedem cum le putem depăși. Pas cu pas.
Dificultățile despre care vorbesc nu vizează doar cursurile de limba engleză, ci orice alt curs sau lucru nou pe care îți propui să îl faci. Probabilitatea să te confrunți la un moment dat măcar cu… două dintre ele e mare. Așa că, pentru început, e bine să pornești cu un capital de entuziasm și o motivație cât mai mari.
Phew, s-a terminat școala! Adică facultatea. Presiunea s-a ridicat de pe umerii tăi, abia ai mai putut să faci față la ultima etapă. Neuronii au fost suprasolicitați, pesemne, ți-ai atins limita.
Mai sus e un exemplu de monolog tare neconstructiv. Dar pe care îl împărtășim mulți, mulți români, tributari ai unei epoci în care știința și tehnica nu prea progresau, în care joburile, mașinile, casele, mobila erau pe viață. Și la 20 și un pic de ani, gata, se termina evoluția, urma plafonarea.
Iată însă cum stau lucrurile: cu cât mai multe lucruri înveți, cu atât mai ușor vei învăța alte lucruri noi. Nu avem un singur pogon de minte care la un moment dat se termină de arat, ci miliarde de neuroni și sinapse (legături posibile între ei) de construit și consolidat.
Sinapsele nebătătorite, nefolosite des mor, ca și potecile neumblate care sunt năpădite de iarbă. De aceea, puțină activitate cerebrală duce la degenerarea creierului, iar multă activitate cerebrală la conservarea lui până la vârste înaintate.
Așa au ajuns cercetătorii la concluzia că învățarea limbilor străine poate preveni maladii degenerative precum Alzheimer. Deci nici gând că nu poți. Sau… nu poți doar dacă de la 20 de ani până la 60 ai suspendat orice activitate intelectuală și te apuci brusc de ceva nou. Poți afla de aici care sunt obiceiurile ce te ajută să înveți mai ușor orice, oricând.
Acest lucru e împărtășit de un procent mare din populație. Da, la școală nu ți-a plăcut să scrii rezumate și compuneri, te-ai luptat cu expresiile frumoase cerute de doamna. Nu ești omul vorbelor multe. E ok, faci parte dintr-un club mare care conține milioane de minți valoroase pentru umanitate, din domenii tehnice, sportive, artistice etc.
Dar nu ai nevoie neapărat de asta sau de vreun talent special ca să înveți engleza. Ca idee, poți învăța folosindu-te de logică sau inteligență matematică, poți face conexiuni între alte domenii la care ești bun și sistemul lingvistic. În plus, ai nevoie neapărat de o abilitate literară doar dacă vrei să te faci… scriitor, sau lector, sau jurnalist. Atunci când folosești engleza pentru nevoile de la job și pentru conversațiile și călătoriile tale, poți omite expresiile frumoase și frazele lungi și întortocheate.
Nu am timp să îmi sun părinții, să stau suficient în parc cu copiii, să aranjez suficient casa. Nu am timp să gătesc sănătos sau să mă ocup de mine cum ar trebui…. Darmite de învățat engleza!
Ei bine, nici cu această dificultate nu ești singurul care se confruntă. Toată lumea se zbate să facă loc diverselor activități: diferența dintre oamenii de succes și cei care stagnează e că primii își fac timp. Organizează o listă a priorităților astfel încât activitățile lor să le aducă progres și beneficii pe termen mediu și lung. Așa e și cu limba engleză: dacă te mobilizezi să dedici 4 sau 8 luni îmbunătățirii nivelului tău, prin participarea la cursuri și lucru suplimentar să zicem… 8 ore pe săptămână, te vei bucura de rezultate un timp îndelungat.
Dacă privești procesul de învățare ca pe o cursă, cu câștigători și perdanți, e normal să te simți timorat că altcineva ar putea vorbi mai fluent sau înțelege mai repede. Însă dacă gândești logic, de pe urma învățării… toți sunt câștigători. Câștigi cunoștințe, acesta este motivul pentru care te înscrii la un curs sau te apuci să studiezi ceva.
Deci nu are sens să te compari cu ceilalți, colegi sau cunoștințe, ci să profiți de cunoștințele lor ca să exersezi și să le înmulțești pe ale tale.
Încă o clarificare. Reținerea de a vorbi, de a răspunde la un curs vine și din formarea noastră școlară (greșită) care ne spune că trebuie să răspundem doar corect. Ei bine, noi la FollowMe (și în restul lumii occidentale) nu credem că e esențial să răspunzi corect, să îți iasă perfect, ci să te expui la cât de multă limbă engleză – ascultată, citită, vorbită, scrisă – se poate. Și asta în sine aduce rezultate bune garantat.
… așa că ce ar fi să renunț sau să fac pauză o perioadă?
Te regăsești în descriere? Probabil ai ajuns la efectul de platou. După ce se acumulează cunoștințe și se creează abilități o vreme, în următoarea etapă pare că stai pe loc. Dar, de fapt, doar sunt procesate și puse în ordine cunoștințele anterioare și se creează fundația pentru saltul următor. E destul de comun să simți asta când ajungi la nivelul B1, intermediar, de exemplu, sau la un moment dat la B2, intermediar-avansat. Perseverează! E doar o iluzie faptul că nu mai înveți.
Și asta e ceva des întâlnit. Mai ales dacă ai făcut școala mai pe… mute, adică citind și conspectând mult și fiind cuminte în banca ta și vorbind puțin.
Adevărul e că abilitățile în engleză și în orice limbă străină – ascultat, vorbit, scris, citit – se dezvoltă într-un ritm inegal. În funcție de formarea și de personalitatea fiecăruia. E posibil să fii mult mai bun la înțelegerea textelor scrise decât a înregistrărilor, sau să fii mult mai bun la citit decât la scris. Dar asta nu înseamnă că ai o problemă, ci că trebuie să mai lucrezi, să te mai expui la capitolul care simți că e restant. Doar expunerea duce la performanță și la desensibilizare.
Ah… boala secolului XXI. Din ce în ce mai des auzim, citim și simțim asta. De când cu generația Fulgilor de Nea mai ales. O să mă abțin să spun perseverează, rezistă, străduiește-te. Voi propune o soluție care, pe lângă reziliență, să te ajute dacă undeva pe parcursul perioadei de învățare a limbii engleze întâmpini această dificultate. Atunci când simți că te plictisești sau ai obosit, schimbă ceva. Schimbă cărțile citite, genul de filme la care te uiți (în engleză și fără subtitrare, of course), la curs propune schimbarea topicurilor de conversație pentru o vreme, joacă alte jocuri de rol. Nu renunța, dar încearcă să înveți altfel. Dacă citeai mult, acum uită-te la seriale, dacă vedeai filme, acum caută bloguri și vloguri pe net în engleză. Dacă ești sătul de asta, fă teste Cambridge pentru nivelul tău ținând scorul.
Poate părea că se năpustesc asupra ta dificultăți ce te vor împiedica să înveți sau să duci la bun sfârșit un curs de engleză sau orice altă activitate nouă. Sunt tone de rezoluții de Anul Nou care nu depășesc stadiul de intenție tocmai din acest motiv. Soluția pentru toate e să formulezi și să analizezi atent fiecare temere pe care o ai. Fiecare obstacol pe care îl întâlnești. Cu un mindset pozitiv, vei găsi o explicație și o rezolvare pentru fiecare în parte.
Sursă foto: Unsplash