Meditație cu Doamna de engleză (eventual de la școală) sau curs organizat de o școală dedicată, cu prestigiu? În timp ce prima s-ar putea să aibă un aport important asupra notelor la limba engleză (nu neapărat meritat), a doua variantă ar putea veni cu voioșie și drag de învățat. Facem în articol o analiză comparativă a meditațiilor versus cursurile de engleză de grup, ca să alegi varianta potrivită în cunoștință de cauză.
Când eram eu mică, era o mare chestie să mergi la meditație, mai ales la o limbă străină (știu, demult!). Șansă de care eu am beneficiat – am lucrat cu o studentă drăguță și bună care de la începutul clasei a doua și până în trimestrul 3 mi-a predat multe multe cuvinte, poezii, Present și Past Simple, Present și Past Continuous, ceva verbe modale, imperativul, there is și there are, have got, iar când am ajuns la Present și Past Perfect… ei bine, s-a lăsat cu lacrimi. Noroc că eram talentată 🙂 și am dus până acolo.
Îi păstrez o amintire frumoasă domnișoarei Alina și orelor ei de engleză, marțea de la 5. Cumva, mi-a deschis o ușă care a dus fix către viitoarea mea carieră. Însă ulterior, mare fiind, profesor la rândul meu, am constatat că nu era neapărat cea mai benefică rețetă de învățare a limbii engleze…
Lucrul la un centru de limbi străine, după terminarea facultății, mi-a adus niște revelații rapid. Cum ar fi că nu e suficient, sau uneori e chiar nociv să torni pur și simplu multă multă limbă străină într-un creier de copil nematurizat. Unii copii clachează la un moment dat, nu apucă să înțeleagă cu adevărat, să internalizeze noțiunile și le încurcă iremediabil. Iar alții, pur și simplu se descurajează total și refuză să mai aibă contact cu engleza. Sau cred că sunt proști. Da, nici măcar slabi la engleză, proști. Mare păcat.
Avantajul învățării limbii engleze la cursurile FollowMe pentru copii este că materia este dozată și planificată strategic, științific (pe bune, chiar în urma unor studii de probabilitate de frecvență a întâlnirii / nevoii de folosire a anumitor pronume, timpuri, termeni de vocabular în funcție de vârstă și nivel). Un copil de clasa a doua nu va învăța toate timpurile descrise mai sus, în schimb, va învăța – pe lângă prezentul continuu și simplu, can, have got, there is și there are și altele – să înțeleagă întrebările care i se pun, să răspundă la ele, să dialogheze cu alt copil. Va învăța să nu se sperie când i se vorbește în engleză și să fie creativ atunci când folosește el însuși această limbă. Și asta deoarece va fi încurajat să gândească în engleză, de la început, nu să traducă sau să redea ceva învățat pe dinafară.
Un alt avantaj este că grupele au minimum 6, maximum 9 copii. Și asta ne oferă posibilități nelimitate de joc, râs, conversație, lucru în perechi, lucru în echipă și mingling (ceva extrem de amuzant și dinamic, în care toată lumea se ridică și vorbește cu toată lumea, având un task precis de a afla anumite informații specifice de la diverși parteneri, de exemplu).
Și nu în ultimul rând, nu vor sta pe scăunel să asculte 90 de minute, sau 75, ce le spune profesorul și să traducă. Copiii sunt ei înșiși mare parte din ședința de curs activi (fie că vorbesc, scriu, ghicesc, dansează, mimează, ating, sortează etc). Nu receptează și atât (așteptându-ne să vină data viitoare cu ce au recepționat, învățat acasă) – exersează, consolidează, creează.
La meditație, adică oră privată cu un profesor (și poate alți 1-2 copii), se presupune că micuțul tău primește materie personalizat, adică pe măsura ritmului și puterilor lui. Problema cu asta e că acest ritm este evaluat, adesea subiectiv, de profesor. Dacă doamna vede că cel mic înțelege gramatica ușor, îi va da gramatică muultă și traduceri suficiente să o dovedească.
Cel mai probabil, nu va lucra în mod egal pentru dezvoltarea tuturor competențelor simultan (ascultare vorbire, citire, scriere). Sau poate nici nu va marșa pe aceste competențe, rămânând la predare de vocabular și gramatică. Ori, a cunoaște vocabular și gramatică NU este egal cu a fi capabil să utilizezi limba engleză.
La meditații, adesea lipsește exercițiul de listening, de ascultare a înregistrărilor (profesorul considerând că e suficient că îi vorbește el însuși în engleză copilului). Însă e important ca cel mic să fie expus la o varietate de voci, accente, pronunții ca să fie încrezător că înțelege ce i se spune, chiar și în viața reală. Un alt exercițiu care de obicei lipsește în cadrul meditațiilor este acela al interacțiunii. Copilul răspunde la întrebările (în engleză) ale profesorului, de obicei despre ce i s-a predat, dar nu prea are ocazia să participe la dialoguri inițiate de el cu alte persoane (ca în cazul lucrului cu grupa de copii).
Ceea ce poate fi un avantaj, la meditație, este timpul de răspuns mai mare pe care îl are fiecare copil (adică toată ora, sau jumătate, dacă sunt 2 copii). Deci cel mic e mai bine verificat, s-ar părea – doar că, odată cu timpul de răspuns, crește și presiunea asupra elevului (să nu îți imaginezi că vreun copil chiar stă 100% concentrat integral 75-90 de minute).
Un alt avantaj poate fi legătura mai specială sau mai strânsă care se poate crea cu profesorul, ținând cont că există mai mult timp petrecut în intimitate. Recunosc că și acum, după mulți ani, îmi amintesc de senzația pe care o aveam că sunt iubită și unică pentru domnișoara Alina, meditatoarea mea și că ea se gândește și ziua, și noaptea la ce am făcut bine sau am greșit eu 🙂
Când vine vorba de meditații la engleză pentru adulți, e cam aceeași poveste. Dacă lucrezi cu un profesor, îți va explica gramatica, te va expune la texte sau liste de vocabular pe care să le înveți. Dar cel mai probabil, va lucra în mod nesistematizat și, chiar dacă în primă instanță vei constata un progres rapid, ulterior se încurcă borcanele. Cel mai mult beneficiezi în materie de învățare de pe urma unui curs de grupă – aici ai mai mulți colegi cu care vei conversa, vei lucra împreună diferite taskuri, vei asculta și vei dezbate. Învățarea nu înseamnă doar să înțelegi gramatica și să reții, ci să îți formezi anumite automatisme astfel încât timpurile gramaticale să îți vină repede în minte, singure, atunci când ai nevoie de ele (fără a te mai gândi la explicații).
Un curs de grupă la FollowMe îți oferă și un program fix (și intensiv) de două ședințe pe săptămână, program pe care nu îl poți modifica (așa cum se întâmplă în cazul meditațiilor). Acest lucru poate fi un dezavantaj dacă ești foarte ocupat, însă pentru progresul tău sigur e mai degrabă un avantaj, fiindcă te ajută să te mobilizezi, știind că profesorul și colegii te așteaptă. Vei asocia mediul de la sediu cu atmosfera de engleză, lucru care îți va facilita concentrarea, odată ajuns acolo.
Copiii care vin la FollowMe sunt înscriși fie la cursuri de an școlar (sfârșit de septembrie – iunie, de două ori pe săptămână), fie la cursuri de vară.
Cursurile de an școlar au ședințe cu durată ce variază în funcție de vârsta elevilor și, ca atare, de puterea lor de concentrare și reziliența pe care ne putem baza:
Preșcolari și clasa 0 – o oră, de două ori pe săptămână – vezi aici oferta;
Clasa I – o oră și jumătate, vezi aici oferta;
Juniori, mai exact clasele II-IV, grupați în funcție de nivel, o oră și jumătate, consultă oferta;
Seniori, clasele V-VIII sau liceu, două ore de două ori pe săptămână, poți citi aici oferta.
Duratele ședințelor sunt calculate după formula: o oră = 50 de minute de curs și 10 minute de pauză. Copiii sunt distribuiți în grupe nu doar în funcție de vârstă, dar și de nivel de cunoștințe, nivelul 1 însemnând începători și 4, 5, 6 din ce în ce mai avansați. Plasarea se face în urma unui test de evaluare, pentru cursanții noi, sau pe baza rezultatelor din anul precedent, pentru copiii fideli centrului.
Cât despre cursurile de vară, acestea sunt fie sub formă de club de conversație, 4 zile pe săptămână, fie poți opta pentru cursuri speciale de pregătire a examenului Cambridge – găsești informații aici.
Ca adult, vei participa la două ședințe de curs a câte două ore și jumătate (calculate după aceeași formulă), seara de la ora 18, de luni până vineri – și poți vizualiza oferta aici.
Copiii pot fi stimulați să învețe prin joc și plăcerea de a participa la o anume activitate, dar și printr-o perspectivă concretă de certificare a cunoștințelor, în sensul unui examen recunoscut internațional și organizat cu mare rigurozitate și seriozitate. Pe principiul: mă-pregătesc-serios-un-an-pentru-examen, apoi: iau-un-rezultat-excelent-cât-de grozaaav!, apoi: mai-vreau-să-mă-simt-așa-isteț-și-competent-deci-repet-experiența.
Pentru asta sunt examenele Cambridge, să îi susțină în învățare folosind un program clar, cu cerințe clare și posibil de atins (pentru că se referă la nivelul de engleză, nu la probabilitatea de a pica pe subiect sau nu, ca la examenele românești).
Dar nu numai pentru asta: examenele pot fi folosite și pentru a echivala testul de acces în clasa a cincea, clasă bilingvă (examene YLE Movers sau Flyers), în clasa a noua la liceu, profil bilingv (Key sau Preliminary) sau pentru a echivala proba de engleză de la Bacalaureat (Preliminary, First sau Advanced).
Cursurile FollowMe pentru copii folosesc manuale compatibile Cambridge (care au vocabular/gramatică, dar și activități de ascultare, înțelegerea textului, scriere, alegere a răspunsului corect) și corespunzătoare diferitelor niveluri ale examenului. De asemenea, lucrăm Speaking pentru Cambridge în clasă cu toți copiii, toate grupele, indiferent dacă aceștia vor să dea examenul sau nu.
Concluzia este că, în timp ce meditațiile la engleză oferă flexibilitate și intensitate după plac, cursurile sunt standardizate și construiesc pe un fundament mai profesionist, clădit științific. Marele merit al cursurilor de engleză, îndeosebi, este că stimulează vorbăria… în engleză, leagă prietenii și acționează, uneori, și ca grupuri de suport.
Sursa foto: Pexels