Cursuri de limba engleză pentru copii de clasa I vs juniori. Ce diferenţe există

La 7, 8, 9, 10 ani, învăţarea limbii engleze poate lua un avânt extraordinar. Acum e momentul pentru crearea fundamentului în această limbă, pe care se va clădi apoi un edificiu frumos toată viaţa. Cursurile de engleză pentru copii de clasa I sau pentru juniori (clasele II-IV) au astfel un rol crucial. Voi explica mai jos de ce.

Când vorbim de fundament, o lămurire e necesară. Există două tipuri de fundament în învăţare – sau putem să îl numim acumulare de capital – la orice materie şcolară sau… materie din viaţă. Primul şi (mai ales când e vorba de copii) cel mai important este capitalul de DRAG. Adică să îi fie drag domeniul, să se gândească la el cu drag, chiar dacă nu prea se descurcă iniţial. Cu drag, va continua să înveţe şi să asimileze cunoştinţe la engleză pe tot parcursul vieţii. Fără DRAG, o să gândească mereu că e complicat, nesuferit şi asta va atrage un comportament de evitare pe tot parcursul vieţii.

De aceea capitalul de DRAG are un impact uriaş asupra existenţei copilului. Chiar mai mare decât al doilea tip de fundament, şi anume capitalul de cunoştinţe.

Cursuri de limba engleza pentru clasa I

Ca să ştii, un copil de 7 ani care trăieşte în România, vorbeşte româneşte acasă şi participă la cursuri de engleză de două ori pe săptămână nu va deveni vorbitor fluent, nivel nativ, într-un an. E important să setăm nişte aşteptări realiste. Puterea lui de concentrare, memorare se rezumă la câteva cuvinte noi şi structuri per şedinţă (să zicem 8-10), care trebuie însă permanent reciclate, consolidate. Altfel praful uitării le va acoperi repede. Deci acumularea de cunoştinţe la copii nu are aceeaşi viteză ca la adolescenţi sau adulţi. Totuşi, rolul cursurilor rămâne unul major! Aceste cuvinte se tot acumulează, asemenea unui bulgăre de zăpadă care tot creşte pe măsură ce îl rostogoleşti şi poate ajunge de o greutate uimitoare.

Cum se desfășoară

Clasa I este etapa şcolară când, pe lângă bazele limbii vorbite, copiii încep, de asemenea, să citească şi să scrie. Lucru deloc uşor, ţinând cont că în engleză nu se citeşte exact cum se scrie, ca în română. Desigur, ajută dacă cel mic poate deja citi în română (de putut, intelectual vorbind, sigur poate: în programa britanică, micuţii şcolărei încep cititul şi scrisul de la 4 ani. Toţi. Şi culmea, reuşesc toţi).

Aşa că pe parcursul unui curs de engleză Follow Me pentru clasa I, ne exprimăm bucuria pentru revederea cu colegii, verificăm scurt dacă toată lumea se simte bine şi e happy, apoi printr-un joculeţ recapitulăm cele făcute anterior. Folosim cântece, flashcards, jucării, imagini, tabla, copiii înşişi cu resursele lor (hăinuțe, penare, accesorii) pentru a dialoga, a pune întrebări şi răspunsuri.

Apoi introducem noţiunile noi (tot cu flashcards, video, exemple din clasă sau de acasă, dacă suntem online). Şi le repetăm, ascultăm înregistrări cu noua lecţie, citim povestea nouă cu toţii, apoi citim pe fragmente, pe roluri, pe rând, pe sărite :), până când reuşim să o lecturăm cu uşurinţă. E timpul apoi pentru noi joculeţe şi activităţi care să îi facă să reţină cuvintele noi şi să vorbească atât cu profesorul, cât şi unii cu alţii.

Caiet de desen pe o masa galbena inconjurat de carioci de diverse culori pe care e desenata naiv o familie langa casa lor si e scris Family in limba engleza

Învăţarea limbii engleze la cursurile pentru copii de clasa I şi juniori se face prin apel şi la afectul copiilor, legând conţinuturile din planificare de universul şi de viaţa lor privată şi integrând şi abilităţi de desen, matematice, de mişcare etc.

Program

Copiii de clasa I vin la cursul de engleză de două ori pe săptămână, după-amiaza. Asta poate însemna de la 13:30 la 15, de la 15 la 16:30 sau de la 16:30 la 18, în funcţie de cum se constituie grupa. Cursurile pot fi programate în două zile din săptămâna lucrătoare (luni-vineri), dar nu unul după celălalt, ci cu pauză de minimum o zi între ele.

Cursuri de limba engleza pentru juniori

Juniori înseamnă clasele II – IV la Follow Me. Adică şcoala primară, din momentul în care şcolăreii stăpânesc bine cititul şi scrisul în limba maternă. Ne concentrăm mai mult pe partea de gramatică, evident fără să le predăm substantivul, verbul etc. Doar că ne străduim să vorbim doar în propoziţii, să descriem, să povestim folosind trecutul, să facem planuri cu viitorul.

Cum se desfășoară

Ca şi schemă generală a cursului, e similar cu cel de clasa I. Revedere – recapitulare şi consolidare (dar făcute într-un mod creativ şi fun), introducere noţiuni noi şi lucru pe baza lor. Totul se îndreaptă, spre sfârşitul orei sau al unităţii, către free practice, adică spre activităţi unde copiii produc singuri enunţuri şi texte în engleză în mod creativ, nu limitaţi de cerinţele unor exerciţii.

Cei mici lucrează individual, în perechi şi în echipe şi după fiecare activitate se verifică într-un mod blând şi suportiv în ce măsură au reuşit să rezolve cerinţa. Suportiv înseamnă, în mare parte, fără pix roşu, ci discutând împreună şi propunând fiecare soluţia lui, până când le identificăm pe cele mai reuşite.

Ca şi conţinut, cursul de juniori e, desigur, mai complex decât cel de clasa I. Şi e împărţit pe niveluri de cunoștințe: 1 pentru începători, 2 pentru copii care pot susţine deja primul examen Cambridge – Starters, 3 pentru copii care pot încerca examenul Movers. Nivelul 4 e corelat cu examenul A2 Flyers. 

Încă ceva. Dacă stai pe lângă uşa clasei de engleză la Follow Me, sau pe lângă ecranul de Zoom al cursurilor online, nu o să găseşti niciodată linişte deplină sau copii crispaţi că o să fie ascultaţi, corectaţi, mustraţi. De obicei, sunt dornici să vorbească, să răspundă, să contribuie la lecţie, zumzăie neîncetat. Pentru că nouă, profesorilor, ne e drag să îi facem să le fie drag de engleză!

Program

Aproape toţi juniorii vin la cursuri în timpul după-amiezii, după programul de şcoală. Începând de la 13:30, 15, 16:30, 18, în funcţie de activităţile lor extraşcolare, de două ori pe săptămână, la şedinţe de câte o oră şi jumătate. Cu pauză de 15 minute acordată la sfârşitul cursului – pentru nelămuriri, întrebări, socializare :).

Copii prescolari se joaca pe podea cu profesoara lor la cursul de engleza cu niste cuburi de lemn cu litere si invata sa citeasca si sa scrie

Pentru ca cel mic să înveţe să pronunţe frumos, să aibă o intonaţie de nativ e ideal să înceapă studiul limbii engleze chiar de la grădi!

Când trebuie să îţi înscrii copilul la cursuri de engleză

Noi am vorbit aici de cursuri pentru copii şcolari, însă ideal este, mai ales pentru capitalul de DRAG şi pentru o deprindere foarte bună a pronunţiei şi intonaţiei la cei mici, să înceapă studiul la cursuri mai devreme. Când sunt preşcolari, în perioada grădiniţei. La 4 ani este ideal, dacă se pot concentra, ştiu să vorbească şi să răspundă pe rând, pot sta pe scăunel o parte din şedinţă. Dacă celui mic încă îi e greu să facă aceste lucruri, la 5 ani e ok să înceapă un curs dedicat de engleză (cu durata de 50 de minute).

Ca să înţelegi importanţa investiţiei la vârstă mică într-un curs de engleză, ]í dau exemplul personal. Când eram eu copil, nu existau încă centre de predare a limbilor străine, ci doar meditaţii. Părinţii mei m-au înscris la o meditaţie în clasa a doua. Doar atunci. Dar am acumulat atât de mult capital de DRAG (şi cunoştinţe, se pare) încât mi-a marcat viaţa, mi-am dorit să studiez engleza… ever since.

Acum, metodele şi materialele didactice pentru cursurile de engleză de clasa I şi juniori au evoluat foarte mult, sunt de zeci de ori mai atractive și mai interactive. Stimulează creativitatea, gândirea critică, nu mai e nimic pe bază de dictări sau copiat. Aşa că e păcat ca micuțul tău să nu beneficieze de un început frumos şi eficient al învăţării.