Limbi străine căutate pe piața muncii și cât contează la angajare

Ne globalizăm. Da, chiar şi noi, în România. Şi atunci, totul devine standardizat, de la produse la firme şi companii, locuri de muncă şi inevitabil criterii de selecţie pentru toate acestea. Nu mai e suficient să fii, de pildă, un foarte bun inginer, profesor sau medic dacă eşti limitat la comunicarea în limba maternă. Printre cerinţele secolului XXI, ca să fii cotat ca un bun profesionist – sau măcar unul eligibil, se numără neapărat competenţele digitale (perioada din urmă ne-a demonstrat-o foarte bine!) şi, de asemenea, sunt căutate musai limbile străine. Să vedem care anume şi de ce.

Cele mai căutate limbi străine de către angajatori

Începem lista noastră cu o precizare. Printre limbile străine căutate de angajatori nu se mai numără limba engleză. Te miră?

Limba engleză desigur că este esenţială, fiind folosită în toată lumea pentru comunicare interumană, ştiinţifică, pe internet şi tocmai de aceea nu mai e considerată practic limbă străină, ci o competenţă absolut necesară desfăşurării activităţii profesionale în cele mai multe domenii şi chiar în viaţa privată. Practic, cum era scrisul şi cititul la începutul secolului XX. Pur şi simplu devenea un must, şansele să întreprinzi ceva serios scădeau vertiginos dacă nu puteai citi. Sau cum a devenit utilizarea computerului în anii ‘90. La început un lux, apoi un plus pentru cine făcuse cunoştinţă cu Windows şi modul de funcţionare al ferestrelor sale, apoi o cerinţă obligatorie, pe care dacă nu o îndeplineşti, practic eşti “sub linie”, fiindcă treptat s-au informatizat toate serviciile private şi publice.

Acum este la fel cu limba engleză. Toate generaţiile de copii o studiază deja de prin anii ‘90 la şcoală, majoritatea şi suplimentar, aproape toţi o vorbesc cu diferite grade de fluenţă, deci se presupune că o ştii. Eşti angajat şi poţi fi trimis să faci research pe o temă, să răspunzi la mailurile colaboratorilor sau să suni în Olanda, Germania, Danemarca ş.a.m.d. pentru a clarifica ceva cu cei de la sediul central. Nu e cazul să dai înapoi spunând că nu te simţi încrezător în abilităţile de comunicare sau că profa lipsea de la ore la liceu – nu prea interesează pe nimeni şi sunt 100 de alţi tineri în spate care abia aşteaptă să dea telefoanele în locul tău. De fapt, poate chiar să îţi ia locul.

Aşa că limba engleză nu e nici măcar prima, e limba 0 în lista noastră. Practic abia acum începe cu adevărat lista, pentru că în prezent se presupune că pe lângă engleză, în care ar trebui să poţi funcţiona la orice oră în orice situaţie, mai cunoşti şi alte limbi.

colegi de birou aflati la serviciu discutând grafice colorate legate de investitii si limbile straine necesare pentru comunicarea cu clientii

Pe plan internaţional, se pare că cea mai vorbită şi căutată limbă după engleză este chineza. Însă pe piaţa muncii europeană, locurile 2 şi 3 sunt ocupate de germană şi franceză.

Mă voi limita să vorbesc despre piaţa de muncă din Europa. Limbile cele mai folosite aici (conform Ghidului de Limbi pentru Afaceri Europene) sunt, pe lângă engleză (51% din companii), limba germană (13%), franceză (9%), rusă (8%), spaniolă (4%). Asta la nivel general în Europa. La noi în ţară, depinde de investitorii mari din fiecare zonă sau de targetul personal. Cele mai mari investiţii străine în România în 2019 veneau de la Olanda, Austria şi Germania (aproape 40% din investiţii, conform Wall Street) – deci limba germană oferă multe perspective. Și olandeza la fel, ţinând cont că e mult mai puţin cunoscută. Nu e deloc de neglijat nici limba franceză la noi, relaţiile economice au fost mereu extrem de dezvoltate cu această ţară (în 2018, Franţa a fost al treilea partener economic al României, cu companii foarte mari care activează aici precum Dacia, Carrefour sau Renault, dar şi o sumedenie de alţi investitori). 

Dintr-o altă perspectivă, dacă doreşti să mergi să lucrezi şi chiar să locuieşti într-o altă ţară, s-a demonstrat că statele unde românii s-au adaptat cel mai uşor (conform ponderii de emigranţi) sunt Italia, Germania şi Spania.

De ce o limbă străină te poate ajuta să câștigi un salariu mai mare

Păi afacerile private, mereu în goana după profit (sau supravieţuire), mereu în concurenţă unele cu altele şi cu statele, vor să fie cât mai prietenoase, cât mai aproape de clienţii lor. Un cancelar german (Willy Brandt) a rezumat cel mai bine acest spirit care duce la succes: „Dacă îţi vând ceva, vorbesc în limba ta. Dar dacă tu vrei să îmi vinzi mie ceva, trebuie să vorbeşti în germană”.

Practic orice lucru pe care ştii să îl faci şi măreşte şansele de a pune bazele, de a menţine sau îmbunătăţi relaţia cu colaboratori sau clienţi buni înseamnă o ofertă mai bună de salariu. Să fii bun în meseria ta, dar să ştii să şi explici, să convingi sau să studiezi permanent piaţa internaţională în căutarea celor mai bune oferte de furnizori (cu care iarăşi va trebui să stabileşti relaţii). Pe de altă parte, în oricare dintre domeniile tehnice şi intelectuale e important să fii permanent conectat la noi descoperiri, protocoale şi cercetări, adică disponibil pentru a citi, vorbi, participa la traininguri şi conferinţe internaţionale ca să te menţii la curent şi „în top”.

steagul Angliei imprimat pe o coala care a fost mototolita si apoi intinsa din nou

Limba engleză este cerută în peste 90% dintre ofertele de joburi tip white collar (absolvenţi de studii superioare, middle şi top management şi specialişti în diverse domenii).

Domenii în care limbile străine sunt solicitate

Se pare că domeniile unde limbile străine sunt un must sunt tehnologia, telecomunicaţiile, resurse umane, administrativ și secretariat, customer service, marketing & comunicare, în vânzări și comercial, în inginerie și tot ce înseamna logisticaă transport. Salariile cresc destul de mult cu cât limba cunoscută e mai rară.

Desigur, îţi reamintesc că nu vorbim despre engleză. Engleza este, conform Wall Street, cerută în peste 90% dintre cazurile de joburi tip white collar (proaspeţi absolvenți, specialişti, middle și top management).

Ce nivel de limba engleză trebuie să cunoști pentru a impresiona un angajator

Conform Cadrului Comun European de Referinţă pentru limbile Străine, în funcţie de care învăţăm, evaluăm şi judecăm mai ales noi, cei din domeniul educaţiei, nivel avansat înseamnă cam C1, adică penultima „treaptă” de pe scara cunoașterii, chiar înainte de nivelul nativ. E ideal dacă poţi ajunge acolo. Adică asta înseamnă într-adevăr şanse bune de a impresiona angajatorul. Am scris acum ceva timp despre cum şi cât de repede poţi învăţa o limbă de la începător la avansat.

Însă probabil în cele mai multe joburi te poţi descurca bine dacă ai nivelul B2 (intermediar-avansat) sau chiar (minimum) B1 – intermediar. Acest nivel îţi permite să conversezi, să înţelegi, să explici fluent ceea ce vrei să transmiţi.

Concluzii

Cele spuse mai sus ţin, practic, loc de concluzii. Dacă eşti determinat să avansezi în carieră, asigură-te că stăpâneşti bine sau foarte bine limba engleză şi măcar o altă limbă străină din cele căutate. Există cursuri, metode şi abordări pentru orice vârstă şi nivel. Citeşte aici cum poţi să afli la ce nivel te afli acum, pentru a porni la drum!

Dacă ai copii, investeşte în educaţia lor legată de limbile străine devreme, astfel încât în perioada liceului şi a studiilor universitare să se poată concentra pe partea „tehnică” ce îi va forma în meseria lor.