Înțeleg tot, dar nu mă pot exprima, auzim foarte des de la adulții care ne calcă pragul la oricare dintre cele 4 școli de engleză FollowMe din București, dorind să se înscrie la un curs din nevoia de a conversa în engleză. Adesea, sunt persoane care au studiat această limbă în școală timp de mulți ani și care, la testul de plasament scris, se descurcă destul de bine, dovedind o bună cunoaștere a gramaticii. Care este atunci secretul, unde apare blocajul și cum îl îndepărtăm, ca să putem vorbi fluent și fără emoții?
Ceea ce se întâmplă de obicei în creierul unui adult angajat într-o conversație în engleză este că, atunci când aude o întrebare care i se adresează, încearcă să identifice la ce timp a fost ea construită, recunoscând auxiliarul, apoi să se gândească la ce timp ar trebui să răspundă și ce prepozitie se potrivește cu verbul respectiv. Asta pe lângă faptul că gândește răspunsul efectiv, adică ideea pe care vrea să o transmită (adesea în română, urmând ca apoi să inițieze traducerea).
Adică pur și simplu te gândești la prea multe lucruri și ai prea puțin timp la dispoziție. Într-o conversație naturală, răspunsul trebuie să vină la 4-5 secunde după ce a fost adresată întrebarea.
În concluzie, abordarea de a învăța pur și simplu timpurile verbelor și vocabular și atât și a te aștepta să fii un vorbitor fluent este nerealistă. E realist să poți rezolva un test, să poți scrie un paragraf sau un e-mail, pentru că în scris ai mult timp la dispoziție să te gândești și să îți pui ideile în ordine, eventual să revii asupra lor.
Înțelegi engleza, dar nu poți vorbi deoarece trebuie să iei în calcul prea mulți parametri gramaticali și semantici și acest lucru produce un blocaj.
Pe lângă abordarea nepotrivită de a învăța repede multă gramatică și liste de vocabular (utilizată în școli, dar care este încă preferată de unii adulți și de unii părinți), intervine adesea și teama.
O purtăm cu noi ca rezultat al sistemului de învățământ, unde este sancționată greșeala. (Statui ar trebui ridicate acelora dintre învățătoare care evită această strategie! Dar chiar și așa, în gimnaziu ajungem la aceeași tehnică). Din școală, orice facem, spunem sau rezolvăm se termină cu o crispare, chiar și la elevii foarte buni, dacă au nimerit, dacă au zis/scris corect sau greșit. Fiecare greșeală înseamnă sutimi sau puncte în minus. Așa că ceea ce reținem e că cel mai probabil, nu am făcut perfect.
Ori la engleză, la limbile străine în general, nu e așa. Cel mai probabil, matematic vorbind, până la nivelul B2 și chiar C1, adică avansat, care se obține după ani grei de învățare, tot se fac greșeli. Dar asta nu contează chiar deloc, ceea ce contează este, în vorbire, să fii inteligibil, să transmiți mesajul dorit, să fii spontan.
Covârșitoarea majoritate a vorbitorilor de engleză la nivel mondial conversează având greșeli (și nu le pasă), dar cei mai mulți dintre ei se fac înțeleși.
Ca atare, nu porni de la premiza corectitudinii. Pornește de la încercarea de a transmite idei din ce în ce mai complexe care să fie înțelese – aceasta e funcția primară a unei limbi.
Dacă înțelegi ce se vorbește și cunoști deja și puțină gramatică, iată ce poți face pentru a fi capabil să vorbești fluent:
Conversația necesită, pe lângă cunoștințe de engleză, existența tehnicilor de interacțiune. Trebuie să fii atent la spusele celuilalt, să te legi de ideile sale, să te folosești de diferite trucuri pentru a face conversația mai ușoară.
Un curs de engleză e locul perfect unde poți exersa conversația astfel încât să devii fluent.
Un curs de engleză bun îmbină gramatică și vocabular, citire și scriere, ascultare și conversație pentru a dezvolta simultan toate competențele. La școlile FollowMe, manualele după care lucrăm la clasă, atât în cazul adulților, cât și al copiilor, sunt organizate astfel încât fiecare capitol prezintă o temă de vocabular.
Aceasta este dezvoltată mai întâi la nivel de cuvinte, apoi de propoziții și texte, urmând ca apoi să o integrăm în proiecte și conversații în perechi și în echipe. Astfel respectăm toți pașii care să îi susțină pe micii și marii ursanți să devină fluenți. (Iar dacă nu crezi, vino să vezi: poți beneficia de o ședință de asistență gratuită ca să încerci metoda).
În plus, un curs e singurul care îți oferă oportunitatea de a exersa mult și cu adevărat, adică având interlocutori care să îți ofere un feedback (dacă te înțeleg sau nu). Profesorul, de asemenea, e în măsură să te ghideze în direcția potrivită atunci când întâmpini dificultăți. Ai parte, practic, de un mediu prietenos și sigur, cu colegi de același nivel care oferă susținerea lor, alături de care să te dezvolți și să capeți încredere, revenind la acele topicuri și acte de comunicare care ți se par dificile. Cursurile au loc de două ori pe săptămână, după orele de serviciu, de la 18, timp de 16 săptămâni / modul (modulul reprezentând un nivel de cunoștințe: începător, A1 elementar, A2 pre-intermediar, B1 intermediar etc).
Lectura în engleză este prima dintre alegerile de activități ce pot fi făcute acasă. Cărțile îți îmbogățesc vocabularul, dar își oferă și nenumărate modele de formulare a propozițiilor, mai ales dacă alegi texte potrivite, pentru începători.
O altă variantă este vizionarea filmelor fără subtitrare sau cu subtitrare în limba engleză (în cazul copiilor, a desenelor animate).
În concluzie, dacă înțelegi bine limba engleză, nu te teme de faptul că încă nu poți vorbi. Cu ceva exercițiu bine structurat, alături de partenerii de conversație potriviți, vei deveni încrezător și apt de a discuta fluent pe o varietate de subiecte!