Școala tradițională românească își propune ca în 12 ani de studiu să aducă elevii aproximativ la nivelul B1 (intermediar), în timp ce, în reclame, unii garantează că vei învăța engleza în doar 21 de zile, urmând programul lor. Unde e adevărul? Iată mai jos lămuriri legate de învățarea limbilor străine în general și în cât timp poți învăța fluent limba engleză, în special.
Spunem că se învață ușor deoarece, comparativ cu limbi ca olandeza, araba, chineza, turca, bulgara, limba engleză oferă mai multe facilități în epoca noastră.
Prima dintre ele e că avem ocazia să o auzim / citim peste tot. Chiar dacă nu cunoști sau nu ai studiat deloc engleza, sunt termeni pe care sigur îi știi. Care au intrat în limbajul folosit la nivel internațional. Iată doar câțiva: hamburger, bacon, smoothie, internet, smartphone, play, reply, radio, maps, browser, go!, I don’t know, please, sorry, și așa mai departe. Chiar dacă nu ai un certificat în engleză, poți cel mai probabil lucra pe un laptop, un telefon, chiar dacă lingvistic nu înțelegi tot ce se întâmplă acolo.
De asemenea, o măsură de-a dreptul minunată e că în țara noastră filmele, fie ele la televizor sau la la cinema, nu sunt dublate, ci subtitrate. Acest lucru îți dă oportunitatea să auzi constant limba engleză, așa că ești deja obișnuit cu accentul, intonația și sunetele specifice ei.
Dacă ești părinte, sunt 90% șanse ca puiul tău să studieze la grădiniță, la școală sau la cursuri private engleza și atunci îl vei auzi vorbind și probabil, verifica la teme. Deci contactul cu limba engleză există, trebuie doar fructificat.
Ca să fii fluent în exprimare în engleză, să te poți înțelege cu interlocutorii tăi, ar trebui să ajungi undeva la nivelul B1-B2. Adică intermediar spre intermediar avansat. Înainte de asta, ar trebui să parcurgi nivelurile elementar și pre-intermediar.
Studiile spun că parcurgerea fiecărui nivel presupune o muncă în cuantum de 100-150 de ore, în condițiile în care procesul de învățare e ghidat de un profesor. De ce e acest amănunt important? Pentru că învățarea ghidată, la un curs, asigură dozarea optimă și în ordinea cea mai facilă a cunoștințelor noi. Programele cursurilor sunt concepute pe baza observațiilor venite de la sute și mii de profesori asupra felului în care învață și folosesc oamenii limba engleză. Asta garantează că vocabularul e introdus conform frecvenței cu care e el utilizat de către englezi în viața de zi cu zi (cele mai frecvente cuvinte și expresii, de bază, sunt introduse primele), gramatica la fel.
Un curs conceput conform CEFR nu te va expune exhaustiv la toate noțiunile de gramatică în prima lună, deoarece creierul nu are capacitatea de a le procesa pe toate și de a le integra atât de bine încât efectiv să le poți folosi în vorbire. Înțelegerea noțiunilor e una, dar pentru ca ele să devină mecanisme automate în discursul tău e cale lungă. Pentru asta trebuie să intri în contact cu fiecare timp sau structură de multe ori, apoi să le folosești tu însuți în activități și exerciții de multe ori, la început repetitiv, apoi mai liber.
Același lucru se întâmplă și cu vocabularul. Pentru a asimila un cuvânt și pentru ca el să intre în vocabularul tău activ, e necesar să îl întâlnești de 8-15 ori în contexte diferite. Așa vei înțelege exact sensul său, dar și cum se folosește (în preajma căror cuvinte trebuie să stea).
Profesorul are și alte roluri importante. Unul dintre ele este acela de a preveni învățarea cu erori. Dacă se întâmplă să înveți, să zicem, un cuvânt greșit (să luăm exemplu cuvântul măr, apple, adesea greșit pronunțat eipăl) și îl pronunți de mai multe ori în acest fel, greșeala se fosilizează, adică devine automatism. Apoi, chiar dacă și se spune că nu e corect, nu te vei putea abține și îl vei rosti tot eipăl, fiind foarte greu să te controlezi în vorbire. Acesta e un exemplu mic, dar la fel se poate întâmpla cu timpuri verbale sau diferite expresii.
Un alt rol al profesorului este de a îți da explicațiile necesare atunci când observă că te lupți cu ceva. Clarificările aduse imediat ce e nevoie scurtează timpul de înțelegere a noțiunilor mai dificile, sau pur și simplu diferite de limba română.
În concluzie, vorbim cam de un cuantum de 500 de ore de învățare asumată, concentrată, pentru a ajunge fluent în engleză.
Aici, durata variază în funcție de talentele tale de autodidact, dar și de mediul în care trăiești. Dacă te-ai mutat într-o țară în care se vorbește limba engleză, e clar că o vei învăța și vorbi mai repede. Cu toate acestea, studiile spun că, în lipsa unui curs organizat, cu un profesor, chiar și așa e posibil ca și după 5-10 ani să faci greșeli în vorbire. E vorba exact de fenomenul descris mai sus: e posibil să înveți cu greșeli, care apoi să se fosilizeze.
Într-un mediu în care se vorbește româna însă, încercând să înveți doar prin intermediul unor cărți și/sau programe audio, îți va lua câteva luni bune să asimilezi ceva vocabular. Să înțelegi și să faci exerciții cu timpurile de bază. Câteva luni și multă multă autodisciplină. Însă… la capitolul fluență sunt șanse mari să rămâi în urmă serios.
Scopul limbii engleze este comunicarea. Ca atare, pentru a ajunge să comunici, chiar asta trebuie să exersezi, încă de la început: conversația cu alți interlocutori. Doar un curs, chiar și online, îți poate oferi asta.
Studiind singur, poți ajunge să înțelegi bine înregistrări sau texte, tratate, cărți de specialitate. Ele te pot ajuta în munca ta, în documentare sau cercetare. Dar pentru a vorbi, e necesar ca cineva să te ghideze și să ai colegi alături de care să formezi competențele necesare interacțiunii.
Sursa foto: Pexels