Când ar trebui să înceapă să vorbească, în ce stadiu să enunțe propoziții și e oare în regulă să amestecăm mai multe limbi și să plusăm, eventual, prin cursuri, la vârstă mică? Când vorbim de o întârziere de limbaj și ce e de făcut? Află din articolul de mai jos informații utile despre dezvoltarea limbajului de la naștere până spre școală și învață bune practici pentru a-ți ajuta copilul.
Încă de la naștere, copiii încep să își construiască abilitățile și cunoștințele pentru comunicare. Acestea sunt preexistente în creierul uman, după cum a formulat Noam Chomski în teoria gramaticii universale, creierul venind echipat cu un mecanism foarte schematic ce ne permite să învățăm / să vorbim toate limbile pământului, care au structuri sintactice similare, indiferent de colțul de pe Terra unde își au originea. Mai pe scurt, toți oamenii, toate rasele au același “program” lingvistic gata implementat, rămânându-le să îi facă upgrade în perioada copilăriei importând (învățând) vocabular și adaptând prin prisma diferitelor particularități ale limbii natale.
Iată care sunt etapele dezvoltării limbajului în prima copilărie:
Întârzierea de limbaj semnifică faptul că un copil nu comunică sau nu vorbește conform așteptărilor, la vârsta la care ne așteptăm să o facă. Trebuie să discernem între:
Unii copii au un singur tip de întârziere, alții pot avea atât dificultăți de vorbire, cât și de comunicare (întârziere în dezvoltarea limbajului). Cauzele acestor dificultăți pot proveni din:
Iată când ne putem gândi la o întârziere de limbaj:
Acestea sunt niște direcții foarte generale. Prima persoană care urmărește în mod profesionist evoluția copilului este medicul pediatru, care la controalele regulate va fi atent și la dezvoltarea cognitivă și de limbaj. Dacă acesta transmite un semnal sau tu ai anumite îngrijorări, adresează-te unui specialist pentru o evaluare.
Întârzierile de limbaj se tratează prin ședințe de lucru cu logopedul, care îl va învăța pe cel mic să pronunțe corect, să identifice sunetele (posibil să învețe și alfabetul cu el), să înțeleagă sensul cuvintelor și să construiască propoziții corecte, să identifice semnalele sociale, verbale și non-verbale, în funcție de ariile unde copilul întâmpină probleme. Logopedul îți va explica de asemenea cum să lucrezi și tu, acasă, cu copilul astfel încât să îl ajuți să își dezvolte limbajul.
De dezvoltarea limbajului se ocupă puericultorii și educatorii, la creșă și grădiniță, însă efortul trebuie să fie comun și limbajul să fie cultivat și în familie. Iată cum poți aborda acest domeniu:
Limbile străine ajută la fel de mult ca și limba maternă – pe principiul că sunt tot limbi :). Dar combinația limbă străină + limbă maternă e chiar grozavă, deoarece ajută creierul să se dezvolte și să facă conexiuni și mai multe, iar sinapsele să fie mai rapide. Copiii au ocazia să observe și să învețe și mai multe despre sintaxă atunci când sunt expuși la două limbi diferite, au ocazia să simtă similaritățile dintre anumite cuvinte. Uneori, copiii cu dificultăți de limbaj care cunosc elemente din două limbi evită frustrarea găsind termenul potrivit pentru exprimarea emoțiilor sau a stărilor în limba străină.
La cursurile de engleză pentru preșcolari FollowMe, ca și la celelalte cursuri, folosim metoda engleză prin engleză – adică nu traducem ceea ce vorbim noi, profesorii (decât în cazuri extreme) și nu le cerem elevilor să traducă din engleză în română sau invers. Mergem pe principiul întrebare și răspuns, direct în engleză, pe care le repetăm, le reformulăm, sprijinindu-i pe copii să reușească să vorbească.
Mai întâi, copiii vor răspunde prin gesturi. Apoi printr-un singur cuvânt. Validăm răspunsul, însă le cerem, progresiv, să formuleze o propoziție (sau, ulterior, mai multe).
Lucrul cu o limbă străină le antrenează auzul (pentru identificarea fonemelor), iar repetiția le antrenează pronunția. Dacă în viața de zi cu zi e mai puțin obișnuit ca un copil să repete de 5-6 ori un cuvânt, ca să îl pronunțe bine, timp de mai multe zile (de obicei, acasă copiii refuză să facă asta), la un curs de engleză e de așteptat să existe repetiții. Copiii cu dificultăți de limbaj observă că și ceilalți elevi primesc aceeași sarcină, ceea ce nu îi face să perceapă situația ca pe o problemă. Mai exact, la cursul de engleză pornesc toți de la aceleași premise, spre deosebire de grădiniță de exemplu, unde este evident că anumiți copii se exprimă mai bine în română decât alții, ceea ce ar putea fi un factor inhibitor.
Printre activitățile care au loc la cursurile de engleză pentru începători de an școlar sau de la Școala de vară se numără:
– jocuri cu flashcards (repetiție, atingere și pronunțarea cuvântului, identifică flashcard-ul care lipsește, identifică și numește flashcard-ul care a fost adăugat la setul anterior, etc)
– joc de rol (la cumpărături, la doctor)
– dramatizarea scurtelor povești pe care le studiem din manual sau din cărțile speciale (copiii spun replicile însoțite de gesturi, pe roluri)
– proiecte și crafturi atractive pe care le explicăm în engleză și le descriem pas cu pas (tot în engleză)
– activități de ascultare activă și rezolvarea sarcinilor ce demonstrează înțelegerea dar și atenția și concentrarea
– dialoguri cu marionete (de deget sau de mână) sau mascote ale personajelor din cărți, pentru a învinge timiditatea.
În concluzie, dezvoltarea limbajului la copii depinde într-o bună măsură de ereditate și combinația de gene care îl face unic, dar și de felul în care abordăm acasă comunicarea, modelele oferite, răbdarea de a îi îndruma să se dezvolte.
Sursa foto și video: FollowMe