Cursuri de engleză pentru juniori vs. cursuri de engleză pentru seniori. Ce diferențe sunt după ce copilul trece la gimnaziu

Școala primară, apoi gimnaziu – par mulți ani în care un copil să meargă la cursuri de limba engleză extracurricular. Dar pentru e evoluție bună, fără lacune, sunt necesari! Află care este rolul cursurilor pentru juniori (copii de clasele II-IV) și cu ce sunt diferite, apoi cursurile de seniori (gimnaziu), plus de ce e important ca puiul tău să înceapă la timp studiul!

Cursuri de engleză pentru juniori

Juniori înseamnă categoria de vârstă 8-11 ani, în mare, la școală fiind reprezentată de clasele a doua până la a patra, inclusiv. Deci școala primară, după ce copilul a învățat binișor să scrie și să citească. 

Este perioada foarte importantă în care punem bazele, psihologice și teoretice, ale limbii engleze. Psihologice înseamnă să încercăm să creăm asocieri pozitive cu această materie, astfel încât cel mic să aibă o atitudine favorabilă învățării și să fie relaxat. Prin bazele teoretice înțelegem vocabularul și gramatica de bază, care ar trebui să cuprindă termeni din domenii prezente în viața copilului (școala, casa, mâncăruri și băuturi, jucării, haine, vremea, destinații de vacanță etc) și timpuri de bază pentru a putea comunica în engleză: trecut, prezent, viitor. Structuri ca there is / there are, have got, verbe modale ușoare. Pe care să le poată asimila și învăța să le folosească bine, în vorbire și nu doar în teste, pentru a trece mai departe la timpuri mai complexe (ce le vor fi cerute la gimnaziu chiar și la școala de stat).

Cum se desfășoară

Cursurile de engleză pentru juniori îmbină, la fiecare ședință, consolidarea cunoștințelor dobândite anterior (deci exercițiu pe ceea ce știm deja) cu introducerea, cât mai clară și mai simplă, de conținut nou și lucrul pentru dezvoltarea diferitelor competențe. Mai întâi, cele de listening: copiii trebuie să asculte și să învețe să înțeleagă (treptat, ceea ce aud), să reacționeze corespunzător și apoi să răspundă. Îi încurajăm să devină autonomi și în afara clasei de curs vorbind în engleză în majoritatea timpului, chiar dacă ei nu vor înțelege fiecare cuvânt (e important tocmai skillul acesta de a nu se speria și de a încerca să deducă sensul cuvintelor necunoscute). 

Apoi, dezvoltăm competențele de comunicare orală și de interacțiune. La acest stadiu, copiii sunt încurajați să transmită mesajul dorit, indiferent dacă e 100% corect gramatical. În clasa a doua de exemplu, e aproape imposibil să transmiți ceea ce dorești sau ceea ce ai nevoie cu o gramatică impecabilă – însă dacă interlocutorul înțelege ceea ce copilul a vrut să spună, marcăm dialogul ca successful! 

Apoi vin competențele de înțelegere a textelor scrise (atât înțelegerea lor propriu-zisă, cât și orientarea pe text, răspuns la întrebări, identificat informațiile dorite în text) și de producere a textelor și compunerilor în engleză. 

Mulți dintre copii aleg să dea un scop concret strădaniilor lor an de an și în același timp să își evalueze progresul susținând un examen Cambridge Young Learners of English (Starters, Movers sau Flyers) pe parcursul anilor de școală primară. Proces în care îi susținem, ajutându-i să se pregătească prin pachete suplimentare de cărți, lucru în clasă la partea de Speaking, consiliere și sesiuni de examen proprii, unde au confortul de a fi testați printre colegi.

Program

Copilașii între clasele a doua și a patra sunt testați atunci când vin la școlile FollowMe pentru a le determina nivelul de cunoștințe, apoi sunt distribuiți în grupe în funcție de nivel. Asta înseamnă că pot fi combinați, de exemplu, în aceeași grupă copii de clasa a treia și a patra. Rostul acestui tip de încadrare e că unii au început mai devreme, alții mai târziu studiul limbii engleze, însă spre deosebire de școlile de stat, unde ritmul lecției trebuie adaptata în funcție de media de cunoștințe a întregii clase, aici încercăm să creăm grupe în care ritmul de lucru să fie potrivit pentru toți. Să nu aibă nimeni de pierdut, să nu se plictisească și nici să nu forțăm nota cu niciun elev.

Ne vedem de două ori pe săptămână, câte o oră și jumătate, în cursul după-amiezii, după programul de școală în timpul anului școlar, care începe în septembrie (la două săptămâni după startul de la școală) și se termină în luna iunie.

picioare de copii adolescenti imbracati in blugi care stau pe un zid de beton incaltati in pantofi sport de panza

Cursurile de engleză pentru seniori trebuie să se potrivească intereselor și stării de spirit pe care copiii o au la această vârstă, pentru a le menține viu interesul pentru învățare.

Cursuri de engleză pentru seniori

Seniorii, copiii de gimnaziu mai exact, continuă studiul limbii engleze construind pe bazele puse la școala primară. Dacă vor fi avut ore relaxate și distractive până atunci, se vor simți creativi și plini de idei. Dacă vor fi fost certați că au greșit exercițiile sau că nu au înțeles, vor fi temători la început (apoi vor observa ce mediu prietenos îi așteaptă la aceste cursuri de engleză).

Obiectivul la gimnaziu este să acoperim, treptat, pe parcursul a 3-4 ani cam toată gramatica limbii engleze, să învățăm vocabular mai elevat (expresii idiomatice, verbe frazale, diferențe de registru formal-informal). Dar și să învățăm să facem ceva cu limba engleză, nu doar să o știm. Cum ar fi să reflectăm pentru a înțelege cu adevărat ce vor să spună textele (chiar și printre rânduri), să dialogăm cu adevărat (ascultându-ne unii pe alții, legându-ne de spusele celuilalt, argumentând), să scriem texte care să servească drept raport, informare, cerere, articol, eseu, poveste, etc.

Cum se desfășoară

Cursurile de engleză pentru seniori au cam aceeași structură ca și cele pentru copiii de școală primară, în sensul de aceleași etape ale lecției: consolidarea a ceea ce s-a lucrat anterior, introducerea conținutului nou (vocabular, gramatică), lucrul pentru dezvoltarea diferitelor abilități fie prin exerciții scrise, lucrate individual, în perechi sau echipe, fie prin jocuri. Acestea din urmă nu prea lipsesc de la nicio ședință, cunoscută fiind apetența preadolescenților și a adolescenților pentru râs și voie bună.

La categoria seniori apare un nou element de care facem uz foarte des și cu rezultate excelente atât din punct de vedere lingvistic, cât și emoțional: discuțiile. Discuțiile libere (în engleză) pe diferite teme de interes pentru copii, fie inspirate din viața lor cotidiană și experiențele lor, fie din lumea largă, pe baza materialelor foarte interesante prezentate în suportul de curs. Discuțiile nu se vor a fi moralizatoare, nu evaluăm, nu judecăm, ci doar un schimb liber de idei într-un mediu în care cu toții să ne simțim în siguranță.

Mulți dintre seniorii FollowMe se pregătesc, pe parcursul anului și pentru susținerea unui examen Cambridge, fie el A2 Key la clasele mai mici, B1 Preliminary sau B2 First. Pentru a-i susține am ales cele mai bune materiale de studiu, compatibile cu Cambridge și lucrăm cu toți copiii, periodic, subiecte de speaking autentice de examen, potrivite nivelului grupei. La această activitate participă toți copiii prezenți, de fiecare dată și nu doar cei înscriși la examen.

Program

Întâlnirile cu seniorii la cursurile de engleză au loc de două ori pe săptămână, la ședințe de câte două ore (cu pauze de 10 minute, exact ca la școală). Acestea sunt programate fie în cursul dimineții, înainte de programul de școală (8-10, 10-12), fie după-amiaza în cazul acelora dintre copii care frecventează școala dimineață. De luni până vineri. Weekendul este pentru timp petrecut alături de familie!

Care este momentul potrivit pentru a-ți da copilul la cursuri de limba engleză

Chiar dacă e adevărat că cei mici au o viață întreagă înainte să învețe, în cazul limbilor străine putem vorbi de ferestre de oportunitate când aceștia sunt curioși și interesați de dezvoltarea limbajului, absorb informațiile cu rapiditate și fără a se speria de cuvintele necunoscute. E vorba de vârsta preșcolară, 4,5 ani, când copiii sunt oarecum obișnuiți să existe cuvinte pe care nu le înțeleg chiar și în română și nu diferențiază atât de bine conceptul de limbă maternă de o altă limbă. 

fetita de varsta prescolara bruneta cu par mediu imbracata in lovar verde entuziasta ca invata engleza rade si arata degetelele

Principalul beneficiu al începerii cursurilor de limba engleză la vârstă mică este entuziasmul pe care îl vor arăta copiii.

Începutul studiului limbii engleze prin intermediul cursurilor pentru preșcolari nu va avea o evoluție spectaculoasă în sensul că cei mici nu devin în câteva luni fluenți în engleză, dar are un aport foarte mare în deprinderea unei pronunții frumoase, cât mai apropiată de nativ (cu cât inițierea în limba străină are loc mai târziu, cu atât pronunția are de suferit). Și mai are un aport foarte mare la creșterea încrederii în sine: într-un an doi, copilul va acumula destule cunoștințe încât să se simtă bun, bazat la engleză, ceea ce îl va face ca la școală să fie relaxat în privința acestei materii și să învețe de plăcere. Pentru a îl ajuta și mai mult să devină familiarizat cu limba engleză, oferă-i acces la desene animate în engleză și cărți potrivite vârstei lui în această limbă. 

În concluzie, fiecare vârstă – preșcolară, de școală primară și de gimnaziu – reprezintă o etapă distinctă în învățarea limbii engleze, dar toate sunt necesare și benefice pentru o fundație solidă și o dezvoltare armonioasă. Doar asigură-te că puiul tău are parte de un profesor așa cum trebuie – cald, empatic, energic, organizat. Și mai mult decât toate acestea, de un profesor din partea căruia să simtă mereu că îl susține și îl ajută să evolueze!

Sursa foto: Unsplash