În ultimul secol sau secol şi jumătate, lumea s-a complicat. Mai întâi, a devenit un must ca toţi copiii să înveţe să scrie şi să citească. Până atunci, unii trăiau în ignoranţă (nu ne pronunţăm asupra gradului de fericire sau calitate a vieţii, e subiect de dezbatere) toată viaţa. Apoi a devenit un must şi ca mare parte a oamenilor să poată conduce un autovehicul şi să se mişte astfel mai uşor, mai mult, mai departe. Pe la sfârşitul secolului XX şi începutul secolului XXI a devenit imperios necesar ca fiecare individ, cât mai devreme cu putinţă, să înveţe să folosească un computer, apoi un telefon inteligent.
Acum, pentru noi părinţii, e oarecum de la sine înţeles că dacă avem copii, trebuie cumva pe lângă toate acestea să înveţe limba engleză! Deoarece călătorim tot mai adesea şi mai departe de casă, fie fizic, fie virtual, deoarece ne lărgim sfera de acţiuni şi interacţiuni pe tot cuprinsul lumii, ne dorim ca ei să fie pregătiţi şi eficienţi în orice vor avea de făcut. Să nu se simtă stresaţi sau să rateze oportunităţi de relaţii, prietenii sau afaceri din cauză că nu se pot înţelege cu alţi copii sau adulţi în limba engleză.
Primim adesea la FollowMe, dar şi în particular, întrebarea dacă şi de ce e de preferat ca cei mici să înveţe cât mai devreme limbi străine. Da, este de preferat să fie iniţiaţi în limba engleză la vârste cât mai fragede!
Primul şi cel mai important aspect: copiii mici se simt super, extra, mega pricepuţi la orice, indiferent de performanţe. Nu o voi uita niciodată pe fetiţa mea când a venit de la grădi, grupa mică, foarte încântată că a făcut 20 de minute de dansuri şi ştie să danseze excelent. Mi-a demonstrat printr-un freestyle… exquisite, cum ar zice englezii (deosebit). Şi fiindcă noi am rămas perplecşi de siguranţa ei de sine, a plusat şi mai mult şi a experimentat tot felul de alte mişcări, progresând foarte mult. Nu o să uit, de asemenea, când eu însămi am făcut la grădiniţă, în anul 1990, primele 20 de minute de limba engleză şi am venit acasă spunându-i mamei că, gata, m-am apucat şi peste vreo două săptămâni o să le traduc EU simultan la Dallas (era o nebunie cu serialul Dallas atunci), nu mai au nevoie de subtitrare. Nu o spuneam pur şi simplu, eram convinsă că în 2-3 săptămâni voi stăpâni limba engleză!
Copiii pur şi simplu au o viziune idealizată asupra oricărui lucru. Ei cred că le iese bine cam orice, nu stau să numere (din fericire) ca noi adulţii câte greşeli au, câte răspunsuri au dat pe minut, cât de bine pronunţă faţă de colegul. Să avem grijă să nu le tăiem aripile! Astfel, nu au nimic care să îi inhibe (dacă nu cumva ajungem să facem noi, adulţii, asta pentru ei) şi învaţă cu inima uşoară, lipsiţi de stres, de presiunea notelor, a testelor.
Asigură-te că puiul tău începe orice activitate consideri că e utilă pentru el la câţiva anişori fără presiune şi vei avea un învăţăcel care la vârstă şcolară a căpătat deja multă încredere în el, va şti că poate fi bun la acea activitate şi o va face cu plăcere.
Al doilea motiv pentru care e minunat să investeşti în cursuri sau instrucţie în limba engleză pentru copii este că la vârstă foarte mică se deprinde pronunţia foarte bună. Copiii imită perfect fonemele specifice fiecărei limbi, lucru care la maturitate e mult mai greu şi de fapt… nu se mai întâmplă în proporţie de 100%. Cu alte cuvinte, dacă vrei ca al tău copil să vorbească engleza frumos, cu un accent care va trezi admiraţia tuturor, începe să îl expui la această limbă cât mai devreme!
Voi începe prin a îţi spune cu toată asumarea şi responsabilitatea o metodă prin care NU îl vei ajuta, ci poţi ucide orice interes şi plăcere pentru acest domeniu: despicarea firului în patru la orice activitate. Dacă are o temă de scris, compus, tradus, evită cramponarea de greşeli, copiatul şi recopiatul (ruptul foii), discuţiile lungi asupra fiecărei erori de gramatică sau ortografie. Dacă citeşte un text lung sau o cărticică, evită lucrul cu dicţionarul pentru a scoate (eventual în scris) fiecare cuvânt nou în parte. Dacă vrei să asculte sau să înveţe un cântec, nu merge pe metoda traducerii fiecărei particule din versuri. Toate acestea îi formează copilului convingerea că e ceva greoi, ceva pe care nu îl va stăpâni niciodată, că mereu va pierde ceva din vedere şi va fi sancţionat pentru asta.
Când, de fapt, unicul scop al limbii engleze este să comunici cu ajutorul ei. A reuşit să comunice ceva, conform nivelului său? Grozav, misiune îndeplinită, ne bucurăm şi sărbătorim! Următorul pas: să înveţe să comunice ceva şi mai complex (chiar dacă e tot cu greşeli). Oricât de paradoxal ar părea, acesta e cel mai rapid drum pentru copii către stadiul în care nu mai fac greşeli în engleză!
Cursurile de limba engleză sunt o opţiune foarte bună pentru iniţierea şi perfecţionarea în acest domeniu. Aici copiii studiază conţinut adecvat vârstei lor atât ca dificultate, cât şi ca teme abordate. De exemplu, preşcolarii învaţă despre casă, familie, jucării, animale. Copiii şcolari de vârstă mică despre obiecte şi întâmplări de la şcoală, anotimpuri şi vreme, natură, iar cei de gimnaziu despre ocrotirea mediului înconjurător, diverse situaţii de viaţă, filme şi vedete etc. Învaţă într-un mod interactiv, îşi fac prieteni, desfăşoară activităţi în perechi şi echipe şi se susţin unul pe celălalt (de cele mai multe ori :)).
Alte opţiuni de a învăţa limba engleză ar fi meditaţiile, unde profesorul lucrează direct cu copilul, însă posibilităţile de interacţiune, dar şi de distracţie sunt mai reduse. Mai rămâne lucrul acasă al părintelui cu copilul, în cazul în care acesta cooperează.
Grădiniţa sau şcoala în limba engleză sunt, de asemenea, opţiuni foarte bune. Avantajul e că cel mai adesea acestea oferă un colectiv de copii internaţional, aceştia sunt practic „obligaţi” să vorbească engleza pentru a se înţelege şi juca, însă nici aspectul expunerii la alte culturi nu este de neglijat.
Majoritatea copiilor sunt atraşi de muzică începând cu vârsta de 1-2 ani. E bine să exploatezi această plăcere a celor mici (noi, profesorii, o facem) expunându-i la cântecele în limba engleză adecvate vârstei sale. Găseşti o lume întreagă de cântecele animate pe YouTube, animaţiile ajutându-l să deducă sensul cuvintelor. Din nou vreau să evidenţiez, nu despica firul în patru, nu traduceţi cuvânt cu cuvânt şi nu repetaţi oral versurile – simpla expunere relaxată şi eventual fredonare împreună îl va face să reţină cântecelul.
Pentru copiii mai mari, încurajează-i să asculte muzică în engleză şi să îţi spună ţie despre ce e vorba în cântece. Sau să ţi le cânte. Cel mai adesea acestea abordează tot felul de probleme ale lumii actuale pe care copiii vor fi fericiţi să ţi le explice (adesea cu comentarii uşor ironice la cât de neactualizaţi sunt părinţii. Ni le asumăm.)
Copiilor le place să se joace de-a vedetele, de ce să nu le dăm această şansă, substituindu-ne publicului şi îmbinând astfel partea artistică cu studiul limbii engleze?
Aici diferă puţin de la un copil la altul. În primul rând, eu consider că ar trebui să poată vorbi destul de bine în limba română. De asemenea, ar trebui să îşi poată menţine concentrarea pe o activitate pentru 5-10 minute. La cursurile de engleză pentru copii mici, noi alternăm activităţile academice, de învăţat, repetat, ascultat, lucrat după instrucţiuni cu cele de mişcare, de dans, de joc, însă chiar şi aşa, ei trebuie să dea dovadă de puţină răbdare şi complianţă.
Încă un aspect demn de menţionat este că cei mici ar trebui să fie pregătiţi să stea o oră, o oră şi jumătate fără părinţi. Trebuie să li se explice dinainte ce se va întâmpla acolo, de ce merg, cât de bine se vor distra şi să se obţină cooperarea lor, altfel toate resursele necesare învăţării vor fi epuizate de către copii din cauza fricii, pentru a găsi o modalitate de a ajunge la mama sau de a pleca pur şi simplu de acolo.
Ca regulă generală (dar, repet, există şi excepţii), undeva în jurul vârstei de 4-6 ani este momentul pentru a înscrie copiii la un curs organizat de limba engleză.
Nu ezita să alegi pentru copii cea mai bună variantă de a învăţa limba engleză. Fă din asta o experienţă pozitivă, de distracţie, socializare şi lasă-i să simtă că sunt buni la engleză, că eşti mulţumit de cum se descurcă – în acest fel te asiguri că vor progresa pe tot parcursul vieţii!