Deși poate pentru mulți cuvântul jocuri nu se asociază bine cu termenul educativ, vom demonstra contrariul. Atunci când copiii se distrează fără a simți presiune de vreun fel și se susțin unul pe altul în cadrul unei echipe, colaborează și la bine, și la greu, voia bună e asigurată, iar cunoștințele de limba engleză înfloresc!
Pedagogia modernă ne oferă multe dovezi ale toxicității pe care le-a adus, în trecut – dar încă se întâmplă și în zilele noastre! – mai ales la vârste mici (până în 10-12 ani), lucrul bazat pe competitivitate între indivizi. Adică acele concursuri unde există câștigător și copii care pierd. Acele topuri ale clasei – cel mai bun, locul 2, 3 și restul.
Copiii de vârstă mică nu pot înțelege – sau accepta – că nu au șanse egale. Și realitatea este că nu au: nativ, unii sunt mai pricepuți la sporturi și mișcare, au o coordonare mai bună, alții înțeleg cu ușurință logica, matematica și creează strategii, alții se exprimă cu ușurință în orice limbă și mânuiesc cuvintele cu măiestrie. Indiferent de stimularea oferită în prima copilărie, cu siguranță fiecare copil este mai priceput la ceva decât la altceva. Iar dacă jocul presupune folosirea abilităților sale mai puțin dezvoltate și concurează singur, el va pierde mereu. Se va resemna că nu e bun. Va înceta să mai încerce. Și la un moment dat, va refuza să mai joace.
Jocurile în echipă, pe de altă parte, creează posibilitatea de a grupa copiii cu competențe și stadii de dezvoltare diferite în mod egal în cadrul a două grupuri, astfel încât fiecare dintre ele să aibă șanse egale la câștig. Succesul va depinde, astfel, de puterea copiilor de a colabora și de a se concentra ca echipă.
Jocurile de echipă, fie că sunt în engleză sau în altă limbă, dezvoltă abilitățile cognitive ale copiilor deoarece fiecare are, practic, un rol în cadrul echipei pe care trebuie să îl onoreze. Copilul trebuie să fie atent și la inputul celorlalți coechipieri, să facă rapid conexiuni, să valorifice aportul lor și să construiască pe baza lui, acordând, în același timp, atenție și mișcărilor sau strategiei adversarilor. Acest lucru în sine îi ajută pe cei mici să învețe să facă față multi-tasking-ului, să facă multe conexiuni și să ia decizii rapid. Indiferent de tipul jocului.
Legat de aspectul socio-afectiv, jocurile în echipă sunt întotdeauna varianta preferabilă pentru copii deoarece echipa acționează ca un grup de suport, indiferent dacă pierde sau câștigă. În primul rând, niciun copil nu se simte singur, iar presiunea luării unei decizii, sau a eșecului, nu mai este atât de mare. Îi va fi mai ușor să își asume o mișcare greșită sau înfrângerea alături de coechipieri. Se vor consola sau se vor bucura împreună (și câștigul presupune o formă de stres – stres pozitiv, dar înregistrat de creier cam cu aceeași intensitate).
Pe de altă parte, chiar mai important decât atât este că cei mici învață să colaboreze (nu, nu e un dat. Nu se pricep la asta din naștere), să cântărească și să accepte și deciziile sau ideile altora, să le impună și pe ale lor. Să negocieze, practic, cu cât mai puțină frustrare. Învață și empatia, cum să își consoleze prietenii supărați, dar și cum să primească ajutor (nici acest lucru nu e un dat).
Acestea aspecte fac din jocurile de echipă cea mai bună modalitate de a antrena tinerele minți în orice domeniu, dar și pentru viață!
Am menționat anterior empatia – abilitatea de a înțelege și de a împărtăși sentimentele altuia. Jucând jocuri în echipă, în engleză, în română sau în altă limbă, practic realizezi un întreg urcuș alături de ceilalți jucători: organizare, concentrare, teamă sau entuziasm, elaborarea unei strategii de joc, reușite și nereușite. Vezi emoțiile tale oglindite în ceilalți coechipieri, deoarece trăiți fix aceeași experiență, de aceeași parte a baricadei, iar tu ajungi să le oglindești pe ale lor. Vezi modele de reacții. Înveți să recunoști, să accepți diferite atitudini. Este un skill pentru viață neprețuit, pe care, pe viitor, orice familie sau instituție îl va aprecia cu siguranță.
Jocurile de echipă în limba engleză au, încă de la început, mai multe șanse de succes, pentru că de regulă vorbitul în engleză li se pare cool copiilor. Și chiar dacă încă nu li se pare, sau se luptă cu învățarea acestei limbi deocamdată, jocurile constituie sprijinul perfect pentru această luptă. Implică, cel mai adesea, structuri folosite repetitiv, pe principiul întrebare-răspuns, o interacțiune limitată și folosită de mai multe ori pe parcursul jocului. Astfel, jocurile constituie completarea ideală la un curs de limba engleză pentru copii, ajutându-i pe cei mici să devină și mai fluenți și mai spontani.
Cel mai mare succes îl au, de regulă, jocurile bazate pe ghicit. Astfel, 20 Questions este un joc clasic, care merge jucat la orice vârstă și necesită cunoștințe minime de limba engleză. Se formează 2 echipe și se pun pe rând – echipa care se pune cade de acord asupra unui cuvânt, pe care cealaltă echipă trebuie apoi să îl ghicească, adresând un maxim de 20 de întrebări închise (prin care se răspunde doar cu YES sau NO.) Is it an object? Is it an animal? Is it dangerous? Can it fly? Does it live in the water? Etc. Dacă reușesc să ghicească în limita a 20 de întrebări, jocul e câștigat de echipa ai cărei membri le-au formulat, dacă nu, runda e pierdută. Apoi se schimbă rolurile.
Un alt joc, pentru copii puțin mai mari și adulți deopotrivă, este Taboo game/ Hot seat. Din nou grupul de copii se împarte în două. Copiii unei echipe primesc scris pe tablă sau pe o hârtie, de la oponenți, un cuvânt pe care trebuie să îl definească și să i-l explice unui coechipier care stă cu spatele (pe Hot seat – scaunul fierbinte), până când acesta îl ghicește. În explicațiile lor în limba engleză, copiii trebuie să evite 3 termeni hotărâți tot de echipa adversă. Să spunem că ar fi de ghicit cuvântul football – acesta va trebui explicat fără a folosi, de exemplu, termenii play, sport și ball. E chiar o provocare, nu-i așa? Copiii se vor strădui din răsputeri să îl facă pe colegul lor să ghicească, pentru a câștiga punctul, iar el se va strădui din răsputeri să se concentreze, ca să nu îi dezamăgească. E unul dintre cele mai antrenante jocuri de limba engleză pentru copii! În runda următoare, cealaltă echipă primește un termen pe care să îl definească / ghicească exact în același mod.
O altă categorie de jocuri de succes ce pot fi organizate în echipe țin de rearanjarea / construirea de propoziții și fraze. De exemplu, copiii din fiecare echipă pot primi coli A4 sau cartoane pe care este scris câte un cuvânt (și eventual un semn de punctuație). Trebuie să existe o coală cu un cuvânt / copil. Apoi, contra timp, ei trebuie să ordoneze cuvintele astfel și să se așeze ei înșiși cu coala în dreptul pieptului în rând, astfel încât să reiasă o propoziție sau o întrebare corectă. Echipa care realizează prima propoziția corectă câștigă runda și este fotografiată în formație completă.
Prima alegere și aici implică ghicitul. Eye spy / I spy with my little eye…. E un joc unde un membru al unei echipe se orientează asupra unui obiect din mediul înconjurător, pe care membrii echipei, prin întrebări, trebuie să îl ghicească. Is it green? Is it a leaf? Can it move? Is it big? Is it flying? Etc
O a doua alegere potrivită pentru un joc în limba engleză în aer liber este Vânătoarea de comori / Treasure Hunt. Aceasta necesită ceva pregătire. Un obiect ascuns, o hartă sau o serie de bilețele cu indicii pe care echipele să le descopere în diverse locuri (sub bancă, în / sub copac, lângă tobogan, etc). Pot să conțină și ghicitori, metafore, etc, în funcție de vârsta și nivelul copiilor la limba engleză.
Un alt joc ce e menit a dezvolta abilitățile de ascultare și înțelegere în limba engleză este Chinese Whispers, cunoscut la noi sub numele de Telefonul fără fir. Copiii se așează în linie, unul lângă altul, pe iarbă. Cineva șoptește o propoziție la urechea primului copil, care apoi o șoptește celui de-al doilea, etc. Dacă reușesc să transmită propoziția absolut corectă până la ultimul copil, obțin un punct pentru runda respectivă. La o nouă rundă, se poate începe de la capătul celălalt al șirului de copii.
Pe copii îi amuză foarte tare ca echipele lor să primească nume. Și e mai ușor și din punct de vedere al managementului jocului să te referi la ei printr-un singur cuvânt. Vor prefera, pe lângă numele diverselor personaje sau echipe din serialele preferate, nume de animale sau ocupații. Astfel, pot învăța noi cuvinte în engleză!:
Tigers vs Lions
Sharks vs Dolphins
Eagles vs Pigeons
Cops vs Thieves
Firefighters vs Builders
Bandits vs Conquerors
Warriors vs Hunters
La cursurile de engleză FollowMe, unde lucrăm din plin cu jocuri și chiar și restul activităților le organizăm în perechi sau echipe, dezvoltăm fair play-ul copiilor păstrând… ideea și atmosfera de joc. Copiii știu că de fapt nu se câștigă și nu se pierde nimic, încercăm doar să facem lucrurile altfel și să ne amuzăm. Toți copiii au ocazia să strălucească, deoarece alternăm în jocurile noastre atât cerințe ce implică abilitatea lingvistică, cât și de coordonare, mișcare, desen, interpretare și chiar și zaruri. Există câte ceva pentru a pune în lumină fiecare copil!
În cadrul grupelor, schimbăm adesea partenerii, astfel încât toată lumea să lucreze, pe parcursul unui modul, cu toată lumea. Nu întotdeauna copiii sunt obișnuiți cu asta, nu întotdeauna sunt încântați, dar până la sfârșitul modulului, devin. Iar mai tîrziu, la gimnaziu, liceu sau când încep să lucreze ei înșiși, au avantajul de a fi capabili să facă echipă bună cu oricine. Să îl accepte și pe cel mai puțin talentat, mai tăcut, mai vorbăreț, mai excentric și să se amuze în mod constructiv de diferențele dintre ei.
Așa că, mai bine decât să îți înscrii copilul de vârstă mică la concursuri nenumărate, oferă-i șansa de a urma un curs în care să învețe și să se dezvolte alături de ceilalți copii, prin jocuri şi activităţi distractive în limba engleză. Nu va câștiga doar cunoștințe în acest fel, se va dezvolta complet și armonios.
Sursa foto: Pexels