Astăzi se crede că cea mai eficientă investiție pentru viitor este… educația. Statele, guvernele, familiile și indivizii care investesc în educație prosperă. Țin pasul cu timpurile sau sunt chiar cu un pas înaintea lor. Inovează, se adaptează, găsesc soluții și identifică și fructifică oportunități. Ca în cazul oricărei investiții însă, trebuie grijă în alegerea fiecărui produs și în plasarea banilor. Ne propunem, în articolul de mai jos, să îți prezentăm cea mai bună metodă de a învăța engleza pentru copilul tău și pentru tine!
Faptul că engleza le va fi necesară ca apa, ca energia electrică sau la fel de mult ca și competențele digitale copiilor în viitor ne este clar tuturor. Statul român face eforturi și progrese în acest sens, având un sistem bun de școlarizare pentru limba 1 de circulație internațională. Dar de cele mai multe ori, se simte nevoia de un ajutor suplimentar. Acesta poate veni sub forma unei meditații cu un profesor (nu de la clasă, deoarece se va interzice cât de curând această practică) sau sub forma unui curs organizat profesionist de un centru de limbi străine pentru categoria de vârstă a puiului tău. Iată mai jos niște gânduri despre dezavantajele pe care le-ar putea aduce unele meditații:
Cel mai puțin încurajator lucru vizavi de meditații este că ele sunt gândite de cele mai multe ori astfel încât copiii să lucreze suplimentar: culegeri, teste, subiecte de teste, exerciții. Să își clarifice necunoscutele la gramatică și să învețe cât mai mult vocabular. Partea proastă e că aceste cunoștințe necesită timp și exercițiu pentru a fi fixate și pentru a se transforma în automatisme. Nu e suficient să le știi, trebuie să le poți folosi corect, coerent, eficient în conversație. Să înveți să și asculți ce spune celălalt, să și gândești în același timp, planificându-ți răspunsul. În domeniul limbilor străine, comunicarea e scopul final!
Poate că nu pare o problemă cu o importanță mare, însă societatea noastră e plină de oameni care comunică prin monologuri. Adică nu ascultă ce spune interlocutorul, nu se leagă de spusele sale, nu argumentează bazat pe ce s-a discutat deja, ci pe ceea ce e exclusiv în capul lor. Acest lucru se vede și în rândul elevilor, la examenele cu recunoaștere internațională Cambridge, de exemplu, unde la proba orală lipsa tehnicilor de interacțiune apare în barem și se depunctează cu severitate.
Conținuturile care se lucrează la meditații sunt rodul inspirației de moment a profesorului, de cele mai multe ori. Nu urmează o programă clară, o planificare și ca atare nu au o continuitate și o logică în timp. Profesorul observă și evaluează lipsurile mai evidente ale copilului și începe să le umple cu informație.
Dar, neurmând o structură foarte clară de gramatică și vocabular, copilul poate în continuare să rămână cu lacune sau să își dezvolte inegal competențele de ascultare, vorbire, citire și scriere. Poate deveni foarte bun la vocabular de exemplu, dar incapabil să îl folosească în prezentări și texte. Sau poate fi foarte bun la exerciții, dar blocat total când vine vorba de înțelegerea sau interpretarea unei înregistrări audio.
Orele de la școală, ca și cursurile suplimentare de engleză, folosesc manuale testate deja pe mii sau milioane de copii și gândite de mari pedagogi ai lumii. La meditații, foile și fișele scoase de pe net, paginile de manual selectate random nu au aceeași calitate, de multe ori arată mult mai puțin interesant pentru copii și uneori au un nivel puțin diferit de ceea ce i-ar trebui copilului. Sunt fie un pic prea complexe, fie prea simple. Copilul va fi nedumerit de ce uneori se descurcă atât de bine, alteori destul de greu. Această artă a potrivirii materialelor de studiu ca să îi fie de folos cursantului și să i se potrivească perfect se numește calibrare și succesul procesului depinde, în mare măsură, de ea.
Pentru că de multe ori îl prind pe profesor obosit sau preocupat de altceva, pentru că sunt puțini copii în grupă și e mai puțin distractiv (dacă e unul singur, în anumite zile poate fi un supliciu), pentru că materialele de studiu nu arată așa de grozav și jocurile didactice nu prea sunt incluse în această activitate considerată de performanță, meditația poate fi plictisitoare pentru copil. Își va manifesta entuziasmul de 2,3,10 ori, apoi va intra într-o rutină a englezei, mergând până într-acolo încât poate refuza să mai participe. Ceea ce lipsește este socializarea din pauze, șotiile cu alți copii, spațiul special dedicat doar cursurilor, care să îi inspire un anumit Mood de limba engleză.
Ca profesor, deci din interior, îți vând un pont. În 90% dintre cazuri, meditațiile sunt acel ceva extra strecurat în viața profesorului. Extra job, extra familie, acel ceva care vine în completare, în timpul rămas liber și cu energia rămasă profesorului. Serviciul, adică acel loc unde cineva coordonează activitatea, supraveghează ceea ce se întâmplă, unde dacă nu ies lucrurile bine trebuie să dai explicații, unde ești o persoană publică, va avea mereu prioritate. Cu inspirația și resursele care îți mai rămân, te poți ocupa de meditații. După ce ai grijă și de propriul copil, îl iei de la școală, faci teme și cu el, bagi ceva la spălat și te preocupi de cină.
Ceea ce vreau să spun e că nu întotdeauna nivelul de implicare al profesorului la o meditație este cel așteptat de tine, părintele doritor de evoluție a propriului copil. De cele mai multe ori, nu e fizic/psihic posibil. De aceea, cei mai mulți profesori care susțin meditații preferă să scoată rapid de pe net subiecte de examen pe care să le lucreze cu copiii sau
O alternativă la meditație sunt cursurile de engleză pentru copii la un centru specializat de limbi străine. Mai ales dacă ai un copil vesel, jucăuș, care caută sau are nevoie de compania altor copii, care lucrează bine în pereche sau echipă.
Aici vei găsi profesori care țin la standardele de curs de engleză, la confortul și evoluția cursanților și care urmează anumite proceduri și anumite politici ale școlii. Sunt coordonați în cadrul instituției, trainuiți, se investește în materiale și idei noi. Și mai ales, sunt o echipă puternică ce discută mult despre cursuri, dificultăți întâmpinate, probleme depășite și soluții pentru toate acestea.
Fiecare copil este încadrat într-o grupă de maximum 9 copii (nici prea mică, nici prea mare, pentru a susține activitățile desfășurate în perechi sau în echipe și interacțiunea) în urma unui test de plasament. Apoi, dacă urmează timp de mai mulți ani cursurile școlii, istoricul său este păstrat și transferat de la un profesor la altul (în cazul în care se schimbă profesorul). Evoluția îi e monitorizată prin teste periodice, transmise părinților prin e-mail, scanate.
La cursuri, copiii, lucrează după seturi de manuale Cambridge University Press, compatibile și cu examenele Cambridge, pentru care pot opta să se pregătească suplimentar sau să le susțină în sesiunea specială a școlii de engleză.
Cei mici sunt expuși la materiale diverse, jocuri de mișcare, senzoriale, antrenați să ghicească, să răspundă, să descrie, să se exprime, să gândească în engleză. Adică nu doar repetă și repetă după profesor. Fiecare ședință de curs începe cu o activitate de consolidare a celor învățate anterior. Apoi se introduce conținut nou, se lucrează pe baza lui până când ajungem, spre sfârșitul orei, să îl integrăm în enunțuri, dialoguri și compuneri creație proprie. Astfel încât, la sfârșitul modulului sau al anului, să putem folosi toate cele învățate în afara clasei, în luea reală.
Școlile de engleză FollowMe din Drumul Taberei, Titan, Vitan, Ghencea oferă cursuri pentru micuți începând cu vârsta de 4 ani, pentru școlari, adolescenți și adulți.
Cursurile de an școlar pentru preșcolari și clasa 0 sunt organizate de două ori pe săptămână, timp de o oră. Ne familiarizăm cu culori, numere, animale, jucării, hăinuțe, membri ai familiei, obiecte școlare, mâncăruri, fructe și legume, prin intermediul dialogurilor simple de tip întrebare și răspuns: What colour is it? It is…, How many chickens are there? 3. What can you do? I can…, What do you like? I like… What are you doing? I am…, etc. ne familiarizăm deopotrivă și cu activitățile academice: ascultat p poveste și urmărit pe poze, încercuit varianta corectă, unit, completat seria logică, etc. Utilizăm litere și citirea cuvintelor simple, în măsura disponibilității copiilor.
Cursurile de engleză pentru clasa I au durata de o oră și jumătate, copiii întâlnindu-se cu profesorul tot de două ori pe săptămână. Pe lângă obiectivele avute la preșcolari, adăugăm mai multe structuri gramaticale (fără a le teoretiza) și elemente de scris și citit. Copiii de clasa i încep să susțină teste de evaluare a cunoștințelor.
Orele de engleză pentru școlarii mici – juniori (clasele II-IV) se desfășoară tot de două ori pe săptămână, timp de o oră și jumătate. În cadrul acestor cursuri, copiii pot alege să se pregătească pentru examenele Cambridge YLE Starters, Movers sau Flyers. Lucrează pentru a dezvolta toate competențele în engleză simultan: înțelegerea limbii vorbite, scrise, producție orală și scrisă.
Cursurile pentru seniori (clasele V-VIII și liceu) au durata de două ore, de două ori pe săptămână și aduc noi provocări cum ar fi, pe lângă gramatică, vocabular potrivite vârstei, dezvoltarea abilităților de înțelegere a sensului global al textelor, de identificare rapidă a informațiilor dorite, scrierea de texte creative dar și funcționale în diverse registre și cu diferite funcții.
Fiecare categorie de vârstă (preșcolari, juniori, seniori) are grupe de diferite niveluri de cunoștințe, de la începători la niveluri mai avansate, astfel încât să lucrăm cât mai omogen cu întreaga grupă.
Cursurile de vară, din iunie până la sfârșitul lunii august, sunt structurate în module de comunicare (de luni până joi, câte două ore zilnic, indiferent de vârstă) și module de pregătire specifică pentru examenul Cambridge dorit (YLE, A2 Key, B1 Preliminary, B2 First, C1 Advanced).
În afară de cursurile de engleză pentru copii, FollowMe organizează 3 module pentru adulți pe an, cu durata de 16 săptămâni fiecare, pentru nivelurile începător, A1 elementar, A2 pre-intermediar, B1 intermediar și B2 intermediar-avansat, seara de la orele 18 la 20:30.
Rezultatele obținute în sistemul de învățare a limbii engleze interactiv, de grupă sunt foarte bune. O certifică atât cele aproape 3000 de diplome Cambridge obținute de copii de-a lungul anilor, cât și mărturiile cursanților care au absolvit diverse module. În limita locurilor disponibile, poți încerca atmosfera printr-o ședință de asistență gratuită la grupa potrivită!
Sursa foto: Pexels