Când pot copiii să învețe alfabetul şi cum îi ajutăm

Învățarea alfabetului e prima mare realizare academică din viața oricărui copil. Primul motiv de mândrie (pentru ei înșiși și pentru părinți). În secolul vitezei în care orice poate deveni motiv pentru competiție, e normal, ca părinte, să fii interesat de momentul când învață copiii alfabetul și de dezvoltarea cognitivă în general, de cât de devreme pot merge la cursuri sau ce activități de dezvoltare personală îi pot ajuta mai mult. 

Ceea ce vei afla e că există un timp potrivit pentru toate – foarte devreme nu înseamnă neapărat foarte bine. Foarte rapid nu înseamnă foarte eficient. Foarte mult nu înseamnă în mod necesar că se va transforma într-o pasiune sau un mod de viață.

Când sunt capabili copiii să învețe literele şi alfabetul

Pentru noi, alfabetul e strâns legat, simbolic vorbind, de clasa I. A scrie, a citi şi a socoti reprezintă scopul însuşi pentru care s-a inventat, cu mult timp în urmă, școala. Pentru cei mici însă, dacă nu cumva le prezinți tu însuți acest concept într-un mod prea scorțos sau formal, alfabetul reprezintă doar niște semne drăguțe și interesante pe care le văd peste tot: în cărți, dar și pe sacoșe, tricouri, panouri luminoase, la televizor, pe internet și așa mai departe.

Așa că, în mod normal, tendința naturală a copiilor va fi să le rețină și să afle ce e cu ele. Acest lucru se poate întâmpla încă începând cu un an și jumătate-doi și atenție!, nu reflectă neapărat interesele lor academice sau aplecarea (viitoare) către studiu, ci curiozitatea de a descifra încă ceva din lumea înconjurătoare, așa cum sunt curioși și în privința semnelor rutiere sau a obiectelor din bucătărie. Le va plăcea așadar să arate literele, să le numească și uneori să le deseneze pe asfalt sau pe ărtie.

Odată ce află cu litera A este corespondentul sunetului A, curiozitatea se poate să le fie satisfăcută. Nu urmează, în mod necesar, pasul următor și anume să se lupte să învețe să lege literele, să citească adică. De fapt, distanța dintre a cunoaște pur și simplu alfabetul (litere / sunete) și a ști să citești e destul de mare și parcurgerea primei etape nu continuă imediat cu cea de-a doua. Pur și simplu, mulți copii nu au curiozitatea de a afla ce scrie, mai ales că a lega literele pentru a forma cuvinte necesită operațiuni mentale mai complexe.

E cam la fel cu etapa în care bebelușii dezvoltă forța necesară în membre pentru a merge, versus momentul în care efectiv încep să meargă. Forța e de bază, dar nu e suficientă, mai trebuie coordonare, echilibru, dorința, dar și curajul de a merge.

trei copii alcatuiesc cu corpurile lor pe podea litera A

Copiii învață mai ușor cu ajutorul mișcărilor.

Copiii pot învăța să citească de la 5-6 ani

Cititul nu este sinonim, deci, cu simpla cunoaștere a literelor alfabetului. Trebuie să se mai producă, ulterior, un strop de magie: creierul să învețe vraja legării sunetelor în silabe și apoi în cuvinte, lucru care se produce atunci când e suficient pregătit pentru această decodare a semnelor. Ca și în cazul diversificării, la bebeluși, primul semn că ar putea fi pregătit e însuși interesul copilului nu pentru simpla identificare a semnelor, ci pentru a descifra cuvinte simple scrise pe autobuze, reclame, panouri sau titluri de carte. Mai simplu spus, e cazul să insistăm pe această activitate după ce copilul a început să dea semne că ar vrea să înțeleagă ce scrie. Nu te lăsa influențat de postări ale mămicilor ce își laudă copiii de 3-4 ani care citesc fluent deoarece au învățat singuri – cu siguranță nu este standardul și nu reprezintă neapărat nici un predictor pentru viitoarea carieră academică. 

Pe de altă parte, contactul cu cărțile nu trebuie să aștepte până la vârsta la care copiii își pot citi singuri. E foarte benefic ca părinții să citească povești din cărți pentru copii în română sau engleză și e important să o mai facă, timp de 2-3 ani, chiar și după ce micuțul a învățat să citească el însuși. 

La ce vârstă se predă alfabetul la școală/grădiniță

La grădiniță, programa de la grupa mijlocie (4-5 ani) prevede începerea studierii alfabetului, însă doar cu câteva litere și acelea doar sub formă de majuscule. Însă există o multitudine de activități organizate la grădiniță care preced predarea alfabetului – activități de redare și conștientizare, de joacă practic cu sunetele și silabele. Ulterior, studiul alfabetului continuă în grupa mare.

La școală, în clasa pregătitoare (6-7 ani) copiii învață să recunoască și să scrie toate literele de tipar, iar în clasa I reiau alfabetul, învățând, de această dată, să scrie de mână. Tot în clasa pregătitoare ei ar trebui să învețe să lege literele și să formeze cuvinte, atât oral, cât și în scris. 

Cum îi ajutăm pe copii să învețe literele

De obicei, literele mari de tipar apar natural în viața copiilor și ei le rețin ușor. Materialele care pot fi de ajutor în această etapă sunt: colile albe de hârtie și creioanele (da, keep it simple!, este mereu cea mai bună strategie), creta pentru desenat pe asfalt sau pe tăblițe, marker și tablă albă sau seturile de litere magnetice colorate. De asemenea, copiii adoră să imite semne și litere pe substanțe neconvenționale ca: orez, nisip, făină, spumă de ras, să le realizeze din plastilină sau să le deseneze cu markere speciale pe cărți tip scrie și șterge.

Ceva mai dificil este pentru cei mici să realizeze corespondența între literele mari și cele mici de tipar, mai ales că, fără să știe să scrie, e anevoie de explicat de ce există două feluri de A, de F și așa mai departe. Unele dintre ele seamănă, altele nu. În locul explicațiilor de ortografie, putem realiza corespondențe la îndemână pentru vârsta lor, cum ar fi litera mamă și puiul ei, sau fratele mai mare și fratele mai mic din aceeași familie. Și aici ne sunt la îndemână seturile de litere magnetice sau fișele în care cerința e să unească litera mare cu cea mică. Alternativ, le putem solicita copiilor să identifice anumite litere într-un cuvânt sau într-o propoziție sau chiar pe o pagină scrisă.

Alte modalități în care te poți juca alături de copilul tău cu sunetele: înlocuirea primului sunet al numelui său (sau a primei silabe) cu altele: Petru – Metru – Fetru – Setru, Mama – Lama, Rama, Vama. Concurs de găsit cuvinte care încep cu o anumită literă. Spus cuvinte simple, din trei patru litere și bătut din palme / bătut toba pentru fiecare sunet în parte. 

trei copii alcatuiesc cu corpurile lor pe podea litera N

La cursurile de engleză, ne jucăm în fel și cip, fie și pentru a învăța alfabetul.

Cum predăm alfabetul la cursurile de engleză FollowMe

La vârsta preșcolară, de clasa 0 și clasa I, cursurile de engleză îmbină vocabularul, poveștile și jocurile de rol cu activitățile de alfabetizare, pregătind astfel terenul pentru exercițiile și activitățile academice de mai târziu. Copilașii modelează litere din plastilină și se întrec în a găsi cuvinte ce încep cu litera respectivă, identifică și fac corespondențe între literă și sunet, construiesc litere din creioane, degete sau chiar din corpurile lor. Ulterior, rearanjează literele pentru a forma cuvinte scurte și simple sau completează literele lipsă dintr-un cuvânt.

E important ca până la sfârșitul clasei a doua să cunoască alfabetul în engleză și felul în care se pronunță literele pentru că au nevoie de aceste cunoștințe și la probele de Speaking, respectiv Listening din cadrul examenelor Cambridge.

Cântece și poezii despre alfabet și litere în limba engleză

Ca și în cazul altor arii ale vocabularului (cum ar fi numerele în engleză) sau alte cunoștințe de cultură generală, învățarea alfabetului în limba engleză se face și ea mai simplu, mai natural și mai plăcut prin intermediul dansului și al cântecului la vârste mici. Copiii au tendința naturală de a imita (mai ales alți copii care fac lucruri interesante), de aceea generația actuală este atrasă, pe lângă clasicele desene animate, de vloguri cu copii.

 

Mai jos găsești și două poezii drăguțe despre alfabet în limba engleză, pentru copii care cunosc ceva mai bine această limbă:

The ABC, by Spike Milligan

‘Twas midnight in the schoolroom

And every desk was shut

When suddenly from the alphabet

Was heard a loud „Tut-Tut!”

 

Said A to B, „I don’t like C;

His manners are a lack.

For all I ever see of C

Is a semi-circular back!”

 

„I disagree,” said D to B,

„I’ve never found C so.

From where I stand he seems to be

An uncompleted O.”

 

C was vexed, „I’m much perplexed,

You criticise my shape.

I’m made like that, to help spell Cat

And Cow and Cool and Cape.”

 

„He’s right” said E; said F, „Whoopee!”

Said G, „‘Ip, ‘Ip, ‘ooray!”

„You’re dropping me,” roared H to G.

„Don’t do it please I pray.”

 

„Out of my way,” LL said to K.

„I’ll make poor I look ILL.”

To stop this stunt J stood in front,

And presto! ILL was JILL.

 

„U know,” said V, „that W

Is twice the age of me.

For as a Roman V is five

I’m half as young as he.”

 

X and Y yawned sleepily,

„Look at the time!” they said.

„Let’s all get off to beddy byes.”

They did, then „Z-z-z.”

doua fetite realizeaza litera T din corpurile lor pe podea

Distracția în timpul învățării asigură reușita, fie că e vorba de alfabet sau de cunoștințe mai avansate!

Alphabet Poem, by Edward Lear

A     tumbled down, and hurt his Arm, against a bit of wood.

B     said, „My Boy, O! do not cry’ it cannot do you good!”

C     said, „A Cup of Coffee hot can’t do you any harm.”

D     said, „A Doctor should be fetched, and he would cure the arm.”

E     said, „An Egg beat up in milk would quickly make him well.”

F     said, „A Fish, if broiled, might cure, if only by the smell.”

G     said, „Green Gooseberry fool, the best of cures I hold.”

H     said, „His Hat should be kept on, keep him from the cold.”

I     said, „Some Ice upon his head will make him better soon.”

J     said, „Some Jam, if spread on bread, or given in a spoon.”

K     said, „A Kangaroo is here,—this picture let him see.”

L     said, „A Lamp pray keep alight, to make some barley tea.”

M     said, „A Mulberry or two might give him satisfaction.”

N     said, „Some Nuts, if rolled about, might be a slight attraction.”

O     said, „An Owl might make him laugh, if only it would wink.”

P     said, „Some Poetry might be read aloud, to make him think.”

Q     said, „A Quince I recommend,—A Quince, or else a Quail.”

R     said, „Some Rats might make him move, if fastened by their tail.”

S     said, „A Song should now be sung, in hopes to make him laugh!”

T     said, „A Turnip might avail, if sliced or cut in half.”

U     said, „An Urn, with water hot, place underneath his chin!”

V     said, „I’ll stand upon a chair, and play a Violin!”

W    said, „Some Whiskey-Whizzgigs fetch, some marbles and a ball!”

X     said, „Some double XX ale would be the best of all!”

Y     said, „Some Yeast mised up with salt would make a perfect plaster!”

Z     said, „Here is a box of Zinc! Get in my little master!

       We’ll shut you up! We’ll nail you down!

       We will, my little master!

       We think we’ve all heard quite enough of this sad disaster!”

 

În concluzie, atunci când învață copiii alfabetul, e ideal ca acest proces să înceapă din dorința și din curiozitatea lor, iar noi să îi sprijinim punându-le la dispoziție jocuri și materiale drăguțe și o atitudine relaxată, laolaltă cu aprecierea noastră evidentă și respectul pentru cărți și cuvântul scris.

 

Sursa foto: FollowMe