Copilașii de 5 ani sunt deja niște omuleți cu care poți raționa, conștienți de ei înșiși și de tot ceea ce îi înconjoară, care au păreri, dorințe și preferințe. Pot sta mai mult timp concentrați decât în primii ani de viață, dar au nevoie de mai multă implicare în activități de calitate din partea părinților. Mai jos, găsești o listă cu propuneri de activități care să îi dezvolte armonios – poți folosi aceste idei pe lângă lista de activități pentru copii de 4 ani, actualizate și îmbogățite!
Cu precădere în sezonul rece, părinții și copiii sunt nevoiți să petreacă destul de mult timp în casă, așa că iată niște idei care te pot ajuta să petreci timp de calitate cu cel mic:
În capul listei ar trebui să fie această activitate minunată, care aduce doar beneficii (îmbogățirea vocabularului, mărirea capacității de concentrare, dezvoltarea imaginației, oferirea de soluții pentru diferite tipuri de probleme) care este lectura. Important este ca materialele alese să fie de calitate bună (nu, te rog, NU te zgârci la bani în ceea ce privește cărțile, e toată diferența din lume între cum arată, cum e scrisă și cum recepționează copilul o carte de duzină, cu imagini și culori violente, greu de urmărit cu privirea și una de calitate bună!). Poți citi cărți în limba română și desigur, cărți ușoare în limba engleză, de asemenea!
Poți discuta pe baza pozelor și bineînțeles, recapitula informația deja citită cu el. Oricum, la această vârstă indicat e să repeți lecturarea cărților pe care le cere copilul, chiar și de zece (sau zeci) de ori – ei au nevoie de asta pentru asimilarea conținutului.
Pe la 4, 5 ani pot apărea frica de întuneric și de monștri. În acest context, este benefic să explorați diferite surse de lumină (lanterne, lămpițe, proiectoare) și felul în care acestea se pot mânui într-o cameră întunecată. Pe cei mici îi distrează mult și să vadă cum se proiectează umbra lor, a ta și a diferitelor obiecte pe perete, atunci când vă mișcați mai aproape sau mai departe de sursa de lumină.
O activitate la îndemână, cu un cost mic dar beneficii mari, căci contactul cu elementele naturale, primare este foarte relaxant, terapeutic chiar. Copiii pot studia mișcările apei cu ajutorul unei moriști sau a unei pâlnii, pot folosi jucării de baie, pot sufla în apă prin paie sau tuburi pentru a face bule sau pot experimenta senzația oferită de spuma de baie.
Un element de construcție a identității și care introduce pentru copilul tău ideea de curgere a timpului, ideea de trecut (până la un punct, copilul nu concepe că a existat și o altfel de vreme, în care el era bebeluș și arăta altfel sau în care părinții lui au fost copii).
La vârsta de 5 ani, este momentul prielnic pentru cât mai multe și mai diverse tipuri de joc de rol. De altfel, copiii înșiși cer asta, e important doar să cooperezi și să intri în joc înarmat cu răbdare (pentru că același rol s-ar putea repeta de zeci de ori).
Ascultarea, interpretarea și învățarea de poezii poate fi o activitate drăguță care exersează atenția, memoria și capacitatea artistică de recitare. Dacă cel mic are măcar 2-3 poezii în repertoriul său, sigur îi va încânta pe membrii familiei extinse!
Ghicitorile sunt o modalitate bună de a dezvolta atenția și logica, la orice vârstă. Poți să îi spui celui mic ghicitori în limba română, iar dacă a început să învețe și engleza, poți recurge la ghicitori pentru a exersa vocabularul învățat și pentru a-l îmbunătăți. Găsești aici ghicitori în limba engleză.
The sky is the limit! Majoritatea copiilor până la 3-4 ani sunt mai statici, mai mult observă, se mișcă mai lent și într-un perimetru mai mic. Dar la 5 ani se schimbă total paradigma – au nevoie de mișcare, multă și bună, liberă de preferat. Și nu e ca și cum nu își fac cunoscute nevoile! Un copil de 5 ani care nu petrece destul de mult timp afară se frichine, se fâțâie, mârâie, nimic nu îl mulțumește. Afară, tinde să fie gălăgios, aleargă, se cațără, dansează, țopăie, se tăvălește pe iarbă. Îl recunoști? Atunci, uite câteva idei ca să alternezi activitățile:
Din seria oldies, but goldies, mersul pe bicicletă îi fascinează pe copii dintotdeauna, le solicită mușchii piciorușelor, lucrează pe partea de coordonare și echilibru. În plus, le dă sentimentul de viteză.
După 4 ani, este liber la învățat să se dea cu dispozitive ce testează echilibrul. Rolele sunt foarte distractive și lucrează bine mai multe categorii de mușchi.
Tot după 4 ani, liber și la patinaj pe gheață, mai ales dacă are veleități artistice și este grațios! O modalitate perfectă de a vă petrece împreună timpul liber în zilele libere din preajma Crăciunului.
Lăsați copiii liberi să se cațere! În parcurile special amenajate, în copaci, pe gardurile unde este voie, pe panourile speciale. Cățăratul îi ajută să se dezvolte – dacă stai să te gândești, e matematică pură, creierul calculează unde să pună piciorul, care este traseul potrivit, calculează schimbarea centrului de greutate, ce material e alunecos, ce material este flexibil și așa mai departe.
Vă puteți juca de-a detectivii de-a lungul unui traseu gândit de tine și puteți face o listă de lucruri pe care să le bifați, pe măsură ce le întâlniți. Ca exemplu: 3 mașini roșii, 4 copaci tei, sau platani, etc, o doamnă îmbrăcată în palton roșu, două pisici, două tufe de trandafiri, o piatră culoarea albă, o librărie. Itemii pot fi desenați de tine pe listă, dacă cel mic nu poate citi încă. Astfel îl vei convinge să aibă răbdare de-a lungul unei plimbări (lucru ce îți va fi foarte util în vacanță), dar și să fie atent la ceea ce îl înconjoară. Mai mult decât atât, poți adăuga pe listă lucruri pe care îți dorești ca el să le învețe – de pildă, să distingă tipurile de copaci sau de flori unele de altele, sau materialele (3 lucruri făcute din lemn, 3 din sticlă, 3 din metal, 3 din plastic, 3 din carton).
Misiunea încheiată cu succes se cere sărbătorită cu un covrig / suc / acadea (sau altceva suficient de special pentru copil, însă nu de valoare mare)!
Prin asta nu vreau să spun că insectele ar trebui ucise, ci… găsite. Descoperite prin iarbă, pe scoarța copacilor diferite tipuri de gândăcei. Preferatele lor sunt de obicei buburuzele datorită modelului atractiv, dar e bine să știe să recunoască și Vacile Domnului, furnicile, etc Și să nu le mai fie teamă de ele!
Cel mai la îndemână ar fi un cort improvizat – pentru acest lucru vă puteți folosi de crengile mai joase ale unui copac, poate o bancă, 2-3 bețe și o pătură sau cearceaf. Înăuntru cel mic poate colecționa pietre, strânge floricele culese, poate să se joace de-a familia, etc. Distracția este garantată! Și probabil va atrage și alți copii din zonă.
Timp de joacă nestructurat
De asemenea, nu este necesar să faci ceva alături de copilul tău tot timpul! Oamenii deștepți se formează din copii care au timp la îndemână pentru a reflecta, a-și aminti, a procesa senzațiile și informațiile și a socializa / a se juca liber cu alți copii (nu în cadrul unei activități sau al unui curs). Dacă își găsește ceva de făcut singur sau pur și simplu stă jos și mângâie iarba sau adună frunze, dă-i pace!
Marea majoritate a copiilor de 5 ani sunt creativi, dacă ești atent și le dai șansa. Fie că fac ceea ce fetița mea numește că “băznesc”, adică își imaginează și verbalizează povești, emit opinii interesante, ipoteze despre lume și modul ei de funcționare, fie că desenează lucruri expresive, dintr-o perspectivă interesantă (asta înseamnă creativitate, nu execuția ireproșabilă sau repetarea acelorași stereotipuri). Sau amestecă diferite materiale în cadrul unor proiecte, sau imaginează și încearcă să construiască habitate sau mecanisme, ori compun mici coregrafii inventate de ei (din nou, evitând stereotipurile, adică repetarea exactă a ceea ce au învățat de la altcineva). Câteva exemple de activități care le pot stimula creativitatea:
În capul listei ar trebui să existe desenul și pictura – mai întâi cu un model, apoi libere. Copiii au nevoie de timp și spațiu să își îmbunătățească abilitățile, să organizeze pagina, să învețe să combine culorile. Timpul special pentru desen liber, oferit cât de des se poate, este foarte util, chiar dacă uneori, la început, pare că cei mici nu reușesc să producă mare lucru.
Ce copil nu ar fi mândru dacă mami poartă o pereche de teniși unicat, frumos desenați de el însuși? Poți încerca și cu o față de pernă, sau un cearceaf.
Un exercițiu foarte bun este acela de percuție corporală. Adică folosind palmele, picioarele, alte obiecte, îi arăți copilului cum să bată un ritm anume până îl prinde și împreună construiți ca o scurtă melodie. Ulterior, îl poți provoca pe el să inventeze propriile ritmuri pe care tu să le imiți. De asemenea, îl poți învăța pe cel mic să asculte atent și să savureze muzica în acest fel.
Inventați și construiți o poveste împreună – fiecare dintre voi, mama, tata, copilul spune câte o propoziție ducând povestea unde vrea el, iar următorul continuă. A fost odată o fetiță care într-o zi a mers prin pădure spre… (continuă celălalt) spre grădiniță și a văzut o ciupercă mare. S-a aplecat să o culeagă și… (continuă următorul).
Acest tip de activitate este folosit cu mare succes și mai târziu, la cursurile de engleză pentru seniori și face deliciul copiilor de gimnaziu!
Copiii de 5 ani au nevoie în continuare de activități pentru dezvoltarea motricității, care să îi pregătească atât pentru școală (scris, decupat), cât și pentru sarcini din viața reală!
Reprezintă în continuare o sursă de încântare, fie că e vorba de plastilină, cocă, slime, lut sau alte materiale mai noi. Le dezvoltă mult mișcările fine.
Există un tip de planșe viu colorate unde, pentru a descoperi desenul și mai ales culorile de dedesubt, copilul trebuie să răzuiască cu un bețișor special un strat de substanță închis la culoare – ca la un loc în plic. Acest tip de activități le lucrează copiilor foarte bine mușchii mâinii și îi pregătesc de colorat / scris.
Există numeroase modele de jocuri de construcții, de la Lego la discuri care se îmbină, magneți, piese cu scai, etc. Toate necesită controlul mâinii pentru a le asambla.
Un super joc de interior ce asigură minute bune de contorsionism și putere de concentrare este Twister – o planșă mare cu culori pe care trebuie să îți muți mâinile și picioarele conform a ceea ce îți pică. Primul care ăși pierde echilibrul stârnește hohote de râs!
La 5 ai, copiii ar trebui să stăpânească din ce în ce mai bine săriturile. Șotronul clasic sau cel sub formă de melc îmbină săritul controlat (pentru a nu atinge marginile căsuțelor desenate pe asfalt) cu identificarea cifrelor.
Dacă ai ocazia, pune-ți copilul să adune fructe căzute pe jos. Satisfacția de a face ceva cu o finalitate practică, mai ales culinară, este mult mai mare decât aceea oferită de orice joc! Există diferite plantații unde contra cost poți merge să aduni fructe în jurul orașelor mari!
Tot din seria pregătire pentru viața reală, aducem în prim plan decojirea. Este foarte amuzantă pentru mulți copii, oferă satisfacția unui aport concret la binele familiei și mai mult, pe lângă exersarea motricității, îi ține pe micuți concentrați multe minute. Oferă-i copilului tău oportunitatea să curețe alunele de pădure sau nucile de cojile moi pe care le au atunci când cad din copac, să scoată boabele de fasole din păstăi, să curețe de frunzele uscate știuleții de porumb sau, dacă ai acces doar la activități de oraș, în interior, să decojească mandarine, ouă… Cine știe, poate descoperi un talent care te va ajuta inclusiv la curățatul de usturoi!
Există seturi speciale, atractive mai ales pentru fetițe, ce conțin mărgele, paiete, biluțe de diferite mărimi ce pot fi transformate în coliere, brățări sau alte podoabe, pentru oameni sau păpuși.
Copilul de 5 ani este mai conștient de sine, mai capabil să se concentreze, să socializeze, să stea o perioadă de timp separat de părinți, așa că este mai apt de a derula și alte activități în afara rutinei de acasă și de la grădi. Ar trebui optat la această vârstă pentru ceea ce îl atrage și îi face plăcere, lucru pe care, desigur, îl aflăm prin testare. Atenție la locurile unde îl duci pe cel mic – găsește variante nu neapărat extra dotate material, cât excelente din punct de vedere al capitalului uman. Adică: personal cât mai prompt, empatic, cald, cu care tu, ca părinte, simți că poți vorbi și înțeleg sau ascultă, care gestionează bine și cu calm și zilele sau momentele mai proaste ale copiilor (de lipsă de chef, oboseală, agresivitate, iritare). Iată către ce te poți orienta:
Că cel mic va trebui să învețe engleza pe parcursul drumului către maturitate este un dat și este evident în lumea de astăzi. Așa că ar fi bine să o înceapă de vreme, deoarece: 1. Nu va fi constrâns de vârstă apoi să facă rapid performanță pentru a ajunge la nivelul celorlalți. 2. Până ajunge la vârsta școlară, totul este o joacă pe care, crede-mă, e păcat să o piardă. Mai ales că la cursul de engleză învață să coopereze cu alți copii, să dialogheze, să facă proiecte și multe alte lucruri interesante. 3. Prinzi fereastra de oportunitate pentru învățarea naturală, cu o pronunție foarte bună, a limbilor străine.
Dacă îl înscrii pe cel mic la cursul de engleză pentru preșcolari de la FollowMe, i se va vorbi în engleză de la început, profesorul fiind ajutat de gesturi, imagini, obiecte aflate la îndemână. Se va obișnui repede cu ritmul, intonația, sunetul limbii și va învăța să răspundă la întrebări, să descrie, să vorbească despre el. Va avea un manual colorat și fascinant, va lucra mult cu flashcard-uri, cântece și alte jocuri de mișcare.
Dansul, la această vârstă, vine natural și fără jenă, deoarece copiii de 5 ani încă nu se compară unii cu alții. Muzica e binevenită mereu în viața persoanelor de orice vârstă!
Poți căuta ateliere de bucătărit la care să participe copiii alături de părinți – o experiență completă petrecută împreună!
Atelierele ocazionale de creație sunt iarăși binevenite, deoarece vă fac să descoperiți noi posibilități și noi materiale! De la împletit păpuși din porumb până la construit aranjamente florale pentru educatoare alături de cel mic, fiecare aduce o idee nouă și dezvoltă motricitatea și imaginația.
Teatrul de păpuși, teatrul cu actori pentru copii, spectacolele muzicale pentru copii, dacă este atras, constituie oportunități excelente pentru ca cel mic să se obișnuiască cu evenimentele culturale, cu ideea de public și scenă, de interpretat. Deci nu evita ocaziile să îl expui la un astfel de mediu, în cadrul instituțiilor care oferă o calitate bună a evenimentelor!
Aici este partea dureroasă. Foarte, foarte mulți dintre copiii noștri beneficiază de ecrane mai mult decât ar trebui. Mai mult decât spun medicii, adică o jumătate de oră pe zi. Lucru care le dăunează – atât vederea, cât și postura le sunt afectate, ca să nu mai vorbim de capacitatea de concentrare, reziliența la alte activități cu durata mai lungă (decât a filmulețelor privite). Ce poți să faci să reduci timpul petrecut pe ecrane și influența nocivă:
În concluzie, dacă ai la dispoziție un arsenal variat de activități pe care le poți desfășura în aer liber sau în interior cu copilul tău de 5 ani, se măresc și șansele de a îl ține pe acesta mai mult timp departe de ecrane. Pentru binele vostru al tuturor: un copil mai binedispus, mai receptiv și cu o bună capacitate de concentrare!
Sursa foto: Unsplash.com