Zile ploioase sau zile caniculare, vacanțe, viruși sau indispoziții care îl împiedică pe cel mic să meargă la grădiniță…Tu ai, din păcate, timp limitat în care să fii alături de el, însă îți dorești să fie timp calitate petrecut împeună cu copilul tău de patru ani. Iar pentru asta, e important să găsești activitățile potrivite, în casă sau afară, pe care să le faceți împreună astfel încât amândoi să fiți încântați, prezenți și conectați, iar el să primească cel mai bun sprijin pentru o dezvoltare completă! Iată lista noastră de idei de activități pentru orice situație:
Desigur că pot fi desfășurate și toate activitățile pentru copii de 3 ani, descrise în articolul nostru precedent. Poate dezvoltate un pic, duse la un alt nivel, puțin mai articulat. Pe lângă acestea, iată ce mai sugerăm:
It’s a must. Tu îți vei mulțumi, la fel colegii de apartament sau cameră din prima tinerețe, soția sau soțul celui care e acum copil, mai târziu. La fel cu hainele, după ce se dezbracă. Nu sună ca și cum ar fi o activitate, dar tocmai de aceea o menționăm.
Aici găsim o gamă largă de obiecte de sortat. Dar să începem cu ce e mai util pentru noi, părinții: sortat șosete proaspăt scoase din uscător (și dacă ai un copil îndemânatic, învățat să le împerecheze), sortat jucării (cuburi, piese de Lego duplo, etc) care au fost amestecate și reîmpărțit pe seturi. Sortat cărți sau jucării după mărime, culoare. Sortat haine pentru a fi puse în mașina de spălat.
O activitate care stimulează utilizarea la maximum a simțurilor. Poți organiza câte o activitate pentru fiecare dintre simțurile tactil, auz, miros și gust, blocând principalul simți pe care tindem să îl folosim și anume cel vizual. Pentru simțul tactil: copilul va fi legat la ochi cu o eșarfă și va pipăi diferite obiecte încercând să ghicească ce sunt (ex. Piatră, hârtie, fruct, cub, sticlă. Sau poate fi folosit setul preferat de cuburi să ghicească forma, sau animăluțe de plastic ca pe baza formei să încerce să ghicească ce sunt. Ori hăinuțe să le desfășoare, să pipăie forma să ghicească dacă e vorba de rochie, pantaloni, căciulă, chiloței, etc).
Pentru auz, vom pune într-o cutie diferite obiecțele și copilul va scutura cutia, încercând să ghicească ce e înăuntru în funcție de zgomot (chei, o bilă de sticlă, o bilă de cauciuc, o monedă, boabe de porumb sau fasole). Întrebări ajutătoare: crezi că înauntru e un obiect sau mai multe? Mare sau mic? Din ce crezi că e făcut?
Pentru miros, îi vom da, desigur, legat la ochi să… miroasă diferite lucruri (alimente) și să le identifice, iar pentru gust, să… le guste.
Și tot legat de ghicit poți încerca… ghicitori simple, care îi antrenează mintea din punct de vedere logic.
Adică tu citești și îi arăți pozele, el își dă cu părerea :). Comentează pe baza pozelor și răspunde la întrebare: acum ce crezi că o să facă? Ce crezi că o să se întâmple?
Cititul e grozav, dintr-o mie de motive, testează diferite cărți, genuri, tipuri de ilustrații și de povești până când găsești ceva care să îi placă.
Deja unii dintre copii sunt pregătiți să se implice în jocuri de masă simple cum ar fi Nu te supăra, frate! (varianta engleză: Snakes and ladders) sau Păcălici. Sunt utile pentru că îi învață să își aștepte rândul, să numere, să aibă răbdare și să respecte un regulament.
Grădinile, parcurile, poienițele și plajele îi așteaptă pe copii să îi scalde în razele soarelui și să le ofere materiale de joacă și stimuli feluriți ca să se dezvolte frumos! Specialiștii spun că ar trebui ca fiecare copil să petreacă afară cel puțin două ore zilnic. Așa că înarmează-te cu idei noi de activități, pentru momentele în care ești singur cu copilul tău de 4 ani.
Când ești obosit, dă-i copilului tău acces la apă, o găleată și un recipient mai mic și spune-i să ude plantele și cât de bine le va face apa. Va face zeci de drumuri de la găleată la fiecare trandafir, copăcel, floricică pentru ca acestea să fie bine udate. Copiilor de patru ani le place mult și să mânuiască furtunul sau să ude iarba fir cu fir.
Dacă nu ai încercat, nu știi ce ai pierdut! Frunzele plantei de fasole se lipesc perfect pe haine, fără să zgărie. Și mai au și form de inimă! Vă puteți decora hainele după pofta inimii. Tecile de fasole pot fi cusute pe o ață și transformate în coliere (ca și cum ar fi colți de animale). Un colier mai elegant, din perle vegetale, poate fi obținut din struguri verzi cusuti pe o ață.
4 ani este vârsta ideală pentru acest joc, deoarece copiii conștientizează (unii mai ușor, alții mai greu) ce înseamnă să te ascunzi astfel încât să nu fii găsit. La început, își vor ascunde o parte din corp, lăsând alta la vedere. Sau vor ieși foarte repede din ascunzătoare, ori își vor divulga locația prin intermediul sunetelor (de încântare) pe care le scot. Ușor ușor, vor înțelege provocarea jocului și vor exersa și număratul până la 10 sau 20.
Copiii de patru ani pot fi încurajați să marcheze un cerc în jurul pomilor sau straturilor de flori, trandafiri etc din pietre, pentru un spațiu care să arate mai ordonat și mai organizat. Pietrele trebuie alese de aproximativ aceeași dimensiune, iar construirea unei forme geometrice pe pământ va fi ea însăși provocatoare la această vârstă.
Te plictisești în parc? Adu o păturică pe care să o întinzi pe jos, aceea poate fi nava, și faceți un joc de rol de-a căpitanul pirat și… micul pirat. Căpitanul îi dă ordine micului pirat să alerge la stânga / dreapta / să ochească două frunze mari / să atace și să le fure, apoi să le aducă pe corabie. Să vâslească tare tare, să ajungă la țărm și apoi să arunce ancora. Pe insulă, poate ascunde frunzele (aurul) la loc sigur. Apoi puteți face schimb de roluri.
Chiar dacă la vârsta de patru ani părintele este cel care organizează și coordonează activitățile creative, ia copilul execută și observă, acest sistem pune baza creativității lui de mai târziu. Îl face să își dorească să plăsmuiască și el proiecte așa de interesante și de drăguțe. Cum ar fi:
O activitate clasică pentru stimularea creativității sunt animăluțele construite din fructe sau legume și scobitori, bețigașe, măsline, etc. Cel mai simplu este ariciul dintr-un fruct moale cum ar fi kiwi și multe scobitori. Poate primi cap de strugure sau poate o căpșună mică. Poți folosi cartofi, mere, roșii cherry, conopidă (perfectă pentru a face o oiță), pere, căpșune, orice! Ia aruncă o privire aici pe Pinterest.
Puteți aduna cochilii goale de melc, pene sau conuri de pin pe care să le pictați și apoi să le transformați în mici decorațiuni, de exemplu pentru pomul de Crăciun.
Puteți face obiecte și peisaje din forme geometrice mari, de diferite culori, decupate din hârtie colorată (cu conturul trasat de tine cu creionul). Apoi puteți decora proiectul cu alte materiale, ca să fie ușor 3D: cocoloașe mici de hârtie colorată lipite, pompoane textile, bețișoare de lemn, frunze, etc Este creativ, copiii învață să organizeze spațiul pe pagină, dar și să analizeze matematic lumea: o casă e formată dintr-un pătrat și un triunghi, la care putem să mai adăugăm pătrate (ferestrele), un dreptunghi (ușa), apoi le numărăm.
Prea puțin, mult prea puțin se lucrează exercițiile de euritmie în grădinițe sau în casele noastre. Ele nu înseamnă altceva decât marcarea ritmului unui cântec prin mișcări, de obicei cu degetele, palmele sau cu niște bețișoare (pe o suprafață dură, cum ar fi masa). Sau cu tacâmurile, pe farfurie sau într-un pahar mai greu de sticlă. Sau cu tamburina, cu piciorușele pe podea, sau unul pe spatele celuilalt…
De ce? Pentru că așa învățăm să ținem ritmul (e matematică pură, spun unii). Și așa învățăm să dansăm, apoi. Pe muzică (nu pe lângă). Și nu în ultimul rând, așa învață copilul să se concentreze pe ceva. Intens. Dacă nu se concentrează, pierde ritmul – deci putem spune că așa înțelege, practic, ce înseamnă concentrarea!
Făcut acasă, cu păpușile și plușurile copilului. Sau cu mașinuțele (care brusc capătă glas), dacă e băiețel. De către tine. Nu e doar extrem de amuzant, este bun pentru dezvoltarea vorbirii și este chiar terapeutic, deoarece poți să punctezi diferite întâmplări care i-au provocat copilului frică, furie, revoltă sau alte emoții puternice și greu de gestionat. Poți face tu integral teatrul și el să privească, sau îi poți da un personaj și să îl lași să reacționeze și să rsăpundă cum crede el. Și teoria spune că nu ar trebui să se transforme în ceva moralizator, ci să jucați aceeași scenă (dacă e vorba de o scenă negativă) de suficiente ori până când se găsește o rezolvare suficient de bună a situației.
Încă sunt multe de dezvoltat pe partea de motricitate și dexteritate la vârsta de 4 ani. Nu ignora latura legată de mișcare în detrimentul registrului verbal și al cunoștințelor, dacă vrei un copil cu o dezvoltare armonioasă!
Mami, tati, nu mai faceți asta, din start, pentru copii! Adică să îi îmbrăcați, dezbrăcați, aranjați. Este timpul să se ocupe singuri de aceste activități – și cât de diverse și provocatoare pot fi ele! Identificarea feței / spatelui tricoului și pantalonilor, identificarea pantofului stâng / drept, tras peste cap, băgat picioare simetric în pantaloni. Plus încheiat capse, potrivit și tras fermoar, încheiat și descheiat nasturi. Potrivit șapcă sau căciulă, aranjat fustiță cu fermoarul pe centru. Plin de oportunități de creștere!
Există popice mari, clasice, există și popice mici, din lemn, cu bilă din același material, toate îi ajută pe micuți să își antreneze capacitatea de concentrare (asupra țintei) și coordonarea mână-ochi. Ca un bonus, exersează număratul până la 6 sau 9, de multe multe ori în cadrul unui joc, ceea ce îi ajută ulterior să evalueze cantitatea dintr-o privire.
Poți să confecționezi propriile popice din pahare de plastic sau carton, pe care eventual să scrii numere sau litere, schimbând regula în: lovește paharul cu litera…A, B și așa mai departe.
Și nu ne referim doar la mingea de bascher și coșul de baschet – ci orice coș. Poate arunca în cadă jucăriile de apă în găletușa de nisip, hârtii mototolite într-un coș în sufragerie, perechile de șosete de la distanță într-un lighean mic și așa mai departe.
Lăsăm copiii să se cațere pentru că e un instinct al lor, pentru că se simt liberi, puternici, le face bine, lucrează diferite tipuri de mușchi, învață în acest proces noi și noi mișcări, evaluează mai bine spațiul, proprietățile materialelor (metal, lemn, plasă, sfoară, în materie de flexibilitate și textură) și devin mai conștienți de propriul corp și de centrul de greutate. Mai dorești motive? Deci un mare DA pentru cățărat, fie la locuri de joacă mai complexe, sau pe panouri de cățărare, sau pe garduri de orice fel, copăcei sau scări de la bunici / străbunici.
Chiar și curățatul cepei (foaie cu foaie, manual), sau desprinderea frunzelor de leuștean sau pătrunjel de pe tulpină (pentru ca mai apoi să fie tocate), dacă are răbdare și interes să facă asta, reprezintă un bun exercițiu pentru motricitatea fină.
Pe lângă acestea, cel mic te mai poate ajuta prin casă, de exemplu, să prinzi cu cleștii rufele pe uscător, la măturat, șters diferite obiecte recent spălate, cum ar fi jucăriile, scăunelele sau măsuța lui.
De la patru ani, copiii sunt mai conștienți de ei înșiși și de ceea ce îi înconjoară și pot merge și în alte medii, pentru a învăța lucruri noi. De exemplu:
Cele mai căutate sporturi la această vârstă sunt înotul, dansurile, fotbalul, tenisul sau karatele. Orice sport ai alege, cu siguranță îl va ajuta pe cel mic să se dezvolte frumos și să capete o disciplină mai bună.
Ideal este să fi început să vorbești puțin cu el engleza de acasă, să numești obiecte și jucării, mâncăruri și haine, să învățați poezii pentru copii mici în engleză, astfel încât el să fie deja ușor familiarizat cu pronunția și ritmul limbii engleze. Dar de la patru ani, poate merge și la cursuri deschise, alături de alți copii de vârsta lui, să învețe prin jocuri de echipă și de pereche, interacționând. Cursurile oferă o gamă mult mai largă de activități (de la jocuri cu flashcards, la joc de rol, mimă, cântece, crafturi și activități de mișcare și coordonare) decât simpla repetiție făcută acasă sau decât dacă ar lucra un singur copil cu un profesor. Și aceasta este vârsta perfectă pentru a începe studiul organizat al limbii engleze (vezi în acest articol de ce)!
Unora dintre copii le place să ia parte la evenimente diferite de rutina zilnică, în locuri diferite. Pentru aceștia, te poți orienta la evenimentele găzduite de instituții de cultură cum ar fi: Opera Comică pentru Copii sau Muzeul Satului.
Altora le priește mai mult să meargă alături de părinți la (bucăți de) spectacole pentru oameni mari. Ideal ca aceastea să fie, pentru copiii de patru ani, care se pot speria sau pot obosi mai ușor, în aer liber. Acest lucru le dă o senzație de siguranță, plus că puteți părăsi mai ușor zona atunci când e cazul. De la spectacole de muzică simfonică la concerte de muzică contemporană, la teatru de vară în parc sau cinema în aer liber, copiii vor savura mai degrabă atmosfera atunci când oamenii nu se concentrează neapărat asupra lor și nu există așteptări mari setate în privința lor (Îți place? Vrei și tu pe scenă? Ce a zis ursulețul?)
Am ajuns la capitolul care ne doare cel mai mult pe noi, părinții: timpul petrecut pe telefon sau tabletă. Ideal, copiii ar trebui să stea cât mai puțin, și preferabil la lptop sau TV decât la device-uri care stau aproape de ochi, cu ecran mic (spun oftalmologii). Acea jumătate de oră pe zi recomandată de specialiști ar trebui să fie umplută cu materiale de calitate cum ar fi desene animate educative (și care să îi învețe și ceva știință sau engleză, preferabil) sau filme.
Copiii cer din ce în ce mai mult tableta sau telefonul, iar alternativa este să ne ocupăm de ei: să le oferim activități atractive, la care să participăm și noi, cu tot sufletul.
Și mai e o alternativă, de fapt. Ușor de enunțat, mai greu de pus în practică, dar tare, tare folositoare. Să lăsăm copiii să se plictisească, să mârâie un pic, până când găsesc ei înșiși resursele și imaginația pentru a construi propriile jocuri, clădiri, desene, puzzle-uri sau castele de cuburi.
Orice activități ai alege să faci cu copilul tău, bucură-te de ele și de el la maximum, pentru că timpul trece. Și în scurt timp, nu vei mai avea un copil de patru ani! Niciodată, poate. Va fi un alt copil, mai mare, apoi preadolescent, adolescent, apoi adult. Așa că savurează fiecare moment, acordă-i timpul și răbdarea necesare, fă-l să simtă că te bucuri de el și de jocul vostru!
Sursa foto: Pexels