S-a terminat școala, iar adolescenții au două opțiuni. Una ar fi să lâncezească: în pat sau la televizor, ori poate să joace un joc până noaptea târziu. Multe zile, săptămâni la rând. O altă opțiune ar fi să fie angajați în activități interesante și active de dezvoltare personală, care să îi ajute să crească frumos și echilibrat. Să învețe mai multe și să își facă noi prieteni.
Pentru a decide că o activitate e benefică pentru copilul tău adolescent, trebuie să întrunească niște condiții. Atunci când vine de la acea activitate sau se pregătește să meargă acolo, să îl simți viu, interesat, activ. Să nu fie amețit, morocănos după acea activitate, ci ar fi ideal să fie relaxat și prezent, chiar dacă e obosit. Despre cum îl poți stimula să se apuce de ceva nou care să îl dezvolte poți citi aici.
Secolele trec, cititul rămâne activitatea de dezvoltare personală cea mai benefică pentru creierul uman. În România zilelor noastre nu mai e așa de mult la modă, însă explică-i adolescentului tău că în alte state occidentale oamenii citesc pe stradă, în autobuz, la metrou, în parc, pe plajă tot timpul. Că este ceva cool. Că poți afla multe lucruri și poți citi despre orice vrei tu! Pentru că da, există literatură de calitate, ficțiune sau de specialitate pe orice subiect.
Și dacă vor cu tot dinadinsul să folosească un gadget, pentru că nu se pot dezlipi de ele, există niște e-book readere ce fac minuni. Prima minune ar fi că nu obosesc deloc ochiul. Și asta deoarece nu au ecran cu tehnologia folosită la televizoare sau smartphones, ci imită perfect pagina de carte tipărită (fără luminozitatea accentuată a gadgeturilor obișnuite). O altă minune e că știu exact ude ai rămas în carte, sau că, dacă citești într-o limbă străină și selectezi un cuvânt, îți afișează pe loc definiția. Copiii pot pleca în vacanță cu o selecție de e-books pe reader și pot alege la destinație ce doresc să citescă, fără a își încărca bagajul.
Mai rămâne problema chefului, desigur. Încercând să identific printre cunoscuți și colegi diferite atitudini legate de citit, am constatat că principalul element negativ, chiar și printre bibliofili, e constituit de listele de lectură obligatorii primite în școală. Nu ne-am putut decide dacă listele nu erau suficient de interesante, sau simplul fapt că sunt obligatorii strică dispoziția. Însă ne-am dat seama că se câștigă mult mai mult la capitolul popularitate a lecturii dacă, măcar în vacanță, adolescenții sunt lăsați să își aleagă propriile cărți. Așa cum vor ei, despre ce vor ei să fie.
Cursurile de limbi străine sunt mai atractive pentru adolescenți deoarece implică și socializare, de care ei se arată mereu dornici. Potențialul de distracție, de glumă și râs, pe lângă învățare, este strașnic la această vârstă!
Limbile străine, pentru ei, sunt pe de altă parte la fel de necesare precum abilitatea de a tasta. Sau la fel cum va fi obținerea carnetului de șofer. Nu o să mai poată desfășura o bună parte dintre activități sau meserii fără a cunoaște măcar limba engleză, ca să nu mai zic de limitarea serioasă în călătorii pe care o aduce vorbirea exclusiv a limbii materne.
Însă nu doar acestea sunt beneficiile cursurilor de limbi străine. În cadrul lor, își dezvoltă și alte competențe, cum ar fi: aceea de a interacționa și dezbate (în mod civilizat), abilitățile de scriere (de eseuri, plângeri, rapoarte, review-uri etc.), logica și memoria. Vor învăța să facă mai ușor conexiuni și vor afla aspecte din cultura și civilizația altor popoare.
O activitate din ce în ce mai puțin valorizată în ultimii ani (în detrimentul teraselor), poate că post-pandemie își va recăpăta statutul binemeritat. Orice copil și adolescent ar trebui să aibă amintiri cu familia lui din vacanțe în care să fi cutreierat prin țară și să fi vizitat plaiuri frumoase, castele (…acelea câteva românești – merită văzute!), muzee, biserici și catedrale, case memoriale.
Adolescenții zilelor noastre au oricum o lume mult mai săracă în modele. Orice personalitate, din trecut sau prezent, este atacată și demitizată, fie pe seama personalității ei, fie a stilului de viață. Monumentele concrete, fizice închinate oamenilor de cultură ne ajută să îi simțim mai mari, mai valoroși, mai aproape. Vizitează cu copilul tău case memoriale și ascultă poveștile acelor oameni. Fă poze, discută ulterior despre asta. Cultivă-i interesul pentru muzee și îl va însoți mai departe, în călătoriile sale, peste tot în lume. Va ști să povestească mai mult decât doar despre mâncare și adidași când se va întoarce dintr-o vacanță. Va cunoaște oameni mai complecși, mai frumoși și mai bogați spiritual acolo!
Nu sări cu piatra! Nu vorbesc de (mai multe) jocuri pe calculator. De fapt, ceea ce vreau să îți spun e că există o lume întreagă de jocuri care NU sunt pe calculator și care se pot juca singur, sau în pereche ori grup. De la clasicul șah, foarte frumos și plin de miez încă, la vestitele board games de care sunt pline ceainăriile, terasele și unele familii. Și tot mai există o mulțime de alte jocuri de logică, strategie și îndemânare simultan – în prezent Smart Games oferă o gamă largă de alegeri.
Sigur s-a inventat măcar un joc potrivit și captivant pentru orice adolescent. Ce are de câștigat de pe urma lor? În primul rând, orice joc de pe lume îmbunătățește capacitatea de concentrare. Și mărește durata de timp pe parcursul căreia jucătorul se poate concentra. În al doilea rând, lucrează cu inteligența logico-matematică, multe dintre ele lucrează pe vederea în spațiu, îmbunătățesc capacitatea de a rezolva probleme și de a găsi ieșiri creative din situație.
Și știi ce mai e grozav la jocuri, mai ales la cele care se joacă în mai multe persoane? Uneori pierzi. Și asta e de bine pentru că fiecare ocazie de a pierde e ca un antidepresiv luat profilactic, pentru viitor :). Îl face pe adolescentul tău mai puternic și mai doritor să se concentreze și mai mult data viitoare, pentru a reuși.
Aici intră cam orice: de la echipe de fotbal, baschet, volei (deci sporturi de echipă) la dansuri în echipă, cluburi de cutreierat munții sau țara, cântat la instrumente, cluburi de lectură, pictură, teatru, cursuri de limbi străine, voluntariat pentru diverse cauze. Mers la biserică, în aceeași comunitate.
Încurajează activitățile de grup ale copilului tău pentru a avea un adolescent (sau un viitor adult) echilibrat, care are prieteni, cunoaște oameni și știe că ar putea apela la ei. Viața modernă occidentală se petrece într-un cerc mult prea restrâns, cu prea puține relații interumane (adesea reci). Prieteniile pe viață se leagă în copilărie sau adolescență, la fel și atitudinea față de viață (optimistă sau nu).
Mai mult, adolescenții noștri au nevoie să învețe cum să se certe și să se împace cu alte persoane, cum să ceară iertare sau să primească scuze. Cum să dăruiască, dar și să primească frumos un cadou. Cum să refuze ceva ce nu vor. Cum să accepte alteritatea: pe alți indivizi diferiți de ei. Și cum asta nu înseamnă că intră automat în clubul lor.
Adolescenții merită credit și puțină îndrumare în alegerile lor. Școala este insuficientă referitor la dezvoltarea personalității, aptitudinilor lor. Așa că oferă-le, cu măsură, și activități suplimentare antrenante, care să îi apropie de alți oameni!
Sursa foto: Pexels