Tema de vocabular legată de familie și membrii familiei e printre cele mai accesibile și poate fi abordată în engleză la cursuri sau acasă de la vârste cum ar fi 3-4 ani. Nu doar că va fi ușor de înțeles, dar le va fi și foarte dragă copiilor de toate vârstele. Din articolul de mai jos poți afla denumirile membrilor familiei în engleză, cât și idei de activități și proiecte pe baza acestora.
Universul unui copil mic este reprezentat de familia nucleară (da, pentru el, are aceeași forță ca și armele cu același nume!, forță ce poate fi atât constructivă, cât și distructivă, dar aceasta este o altă poveste). Rudele de gradul I sunt stâlpii pe care se sprijină Universul:
MEMBRUL FAMILIEI | NUME OFICIAL | ALINTAT |
---|---|---|
MAMA | mother | Mom, Mommy, Mum, Mummy |
TATA | father | Dad, Daddy |
PĂRINȚI | parents | My folks |
FIU | son | Sonny, babyboy |
FIICA | daughter | babygirl |
FRATE | brother | bro |
SORĂ | sister | sis |
FRAȚI ȘI SURORI | siblings | — |
COPII | children | Kids, Offspring (peiorativ) |
Fun fact: spre deosebire de alte limbi, în engleză nu există cuvântul mezin, care să denumească cel mai mic dintre copiii unei familii. Te poți referi la frați folosind comparația între vârste astfel:
În video găsești unul dintre cele mai vizualizate video pentru copiii mici de pe planetă, care prezintă vocabularul legat de membrii familiei în engleză.
Familia extinsă este o comoară pentru cei mici – cine o are, să o prețuiască, cine nu, să și-o făurească 🙂 prin intermediul prietenilor. Rudele le oferă sprijin și validare celor mici – iată că ne putem folosi de potențialul afectiv pe care verișorii, unchii sau mătușile îl inspiră pentru a lărgi vocabularul în limba engleză al copiilor, care tind să rețină mult mai ușor acei termeni ce au o valoare sentimentală.
MEMBRU AL FAMILIEI EXTINSE | NUME OFICIAL | ALINTAT |
---|---|---|
BUNIC | Grandfather | Grandpa, Pa |
BUNICĂ | Grandmother | Grandma, Granny |
BUNICI | Grandparents | — |
MĂTUȘĂ | Aunt | Auntie |
UNCHI | Uncle | — |
VĂR, VERIȘOARĂ | Cousin | — |
CUMNAT | Brother-in-law | — |
CUMNATĂ | Sister-in-law | — |
SOCRU | Father-in-law | — |
SOACRĂ | Mother-in-law | — |
SOCRI | Parents-in-law | — |
La toate rudele prin alianță (nu de sânge, ci cei cu care am devenit rude în urma căsătoriei) ne putem referi folosind termenul in-laws (prin lege).
Pentru englezi, ca și pentru noi, de altfel, în mod tradițional, nașii sunt considerați ca persoane foarte importante în viața oricui. De aceea, denumirile lor sunt derivate de la cele ale părinților:
MEMBRU AL FAMILIEI EXTINSE | NUME OFICIAL | ALINTAT |
---|---|---|
NAȘI | GODPARENTS | — |
NAȘ | GODFATHER | — |
NAȘĂ | GODMOTHER | — |
Tema familiei este, probabil, insuficient explorată în sistemul nostru de educație. Pornim de la premisa că familia există, e acolo și cam asta e tot ce trebuie un copil să știe despre ea. Nu avem în obiceiurile noastre un destul de mare cult al strămoșilor – cum se întâmplă la alte popoare, care își notează și își cunosc arborele genealogic pe mai multe generații.
Mândria de a face parte din familia – din neamul tău, indiferent cum ar fi fost el și de unde, reprezintă rădăcina puterii psihice pe care un om o va avea în viață. Fără rădăcini solide, mai greu va face față furtunilor din viața sa. În grădinițe există copii mici care nu știu prenumele propriilor părinți sau bunici. Ca profesori, am observat în clasă că uneori școlarilor de vârstă mică le e greu să înțeleagă conceptele de unchi / mătușă și logica gradelor de rudenie. Cel mai adesea copiii noștri nu cunosc numele străbunicilor lor (ceea ce e păcat!) sau câți frați/ce meserii au avut aceștia, iar de rude mai îndepărtate în timp nici nu poate fi vorba.
O persoană care realizează că vine de undeva, dintr-un loc îndepărtat în timp, că face parte dintr-un fluviu de alte persoane care au învins greutăți, au avut aventuri, au izbândit, au supraviețuit, s-au luptat, au demonstrat ceva sau pur și simplu au rămas în inimile urmașilor lor va fi mai încrezătoare că poate găsi rezolvare pentru orice. Și mai puțin susceptibilă la acest mare flagel al secolului ce îi pândește pe cei din generația Alpha, care este anxietatea.
De aceea susținem că tema familiei ar trebui integrată cât mai des în lecțiile de la școală, dar și de la cursurile de engleză pentru preșcolari, la școala primară sau la gimnaziu, prin diferite tipuri de activități:
Ca și lecție de CLIL (Content and Language Integrated Learning), crearea arborelui genealogic e importantă deoarece copiii observă legăturile de rudenie și au ocazia de a trece în revistă vocabularul specific. Pot include detalii legate de vârstă sau ocupație. Cu această ocazie vor învăța desigur și să citească un arbore genealogic, ceea ce le va fi de folos în muzee, case memoriale, etc.
Un proiect drăguț și util pentru elevii începători de la cursurile de engleză poate fi descrierea membrilor familiei apropiate: mama, tata, frați și surori, poate bunici, cu referire la nume și vârstă, trăsături fizice (tall / short, with blonde / dark / red hair, short, long curly or wavy, blue / gree / brown eyes, etc), culori și alimente preferate, pasiuni și orice alte detalii pe care le pot prezenta cu noțiunile studiate până atunci.
Prin acest proiect scris, oral sau video, ce poate fi realizat atât în clasă cât și la cursurile online, putem consolida forme verbale cum ar fi trecutul simplu și trecutul continuu. Copiii adoră să povestească despre experiențele lor, iar colegilor le face foarte bine să afle amănunte și obiceiuri din alte familii!
Un proiect în cadrul căruia copiii trebuie să facă, acasă, muncă de cercetare și să culeagă informații despre numele, profesia, mediul de viață al străbunicilor, dar și despre lumea de atunci (cea fără de internet și mașini de spălat:). Ca și elemente de limbă engleză, vor exersa timpuri verbale – formele de trecut și used to sau would. Lecțiile se pot transforma în adevărate ore de istorie, iar acasă cu siguranță va fi prilej de depănat amintiri dragi.
În concluzie, sfatul nostru e să nu lăsați deoparte tema familiei, ci să o explorați alături de copii – astfel le dăm aripi din punct de vedere psihologic și reușim, totodată, să lucrăm cu mai mare plăcere din punct de vedere academic.