Baby Shark. Johnny, Johnny, yes papa. Să ridice mâna acel părinte care nu a auzit de aceste staruri ale primei copilării și căruia nu i-a fost cerut niciodată un device electronic pentru a le urmări. Copiii vin echipați cu o atracție înnăscută pentru cântecele și desene animate. Care poate aduce și beneficiul învățării limbii engleze.
Copiii de vârstă mică nu își prea pun problema că nu înțeleg. Sau, mai bine zis, ei sunt mult mai obișnuiți decât noi, adulții, să nu înțeleagă tot. Așa că sunt mult mai relaxați legat de vorbirea într-o altă limbă decât cea maternă. Pur și simplu privesc imaginile, savurează cântecele, ritmul, intonația, atitudinea personajelor. Și rețin cuvinte pe care la început nu le pricep cel mai adesea, dar pe care, întâlnindu-le apoi într-o varietate de contexte, le deslușesc.
Partea interesantă este că rareori rămân la stadiul de cuvinte. Cel mai adesea, ei rețin întregi replici, expresii, fără a diferenția cuvintele între ele și reușesc să le folosească adecvat în situații din viața reală.
Aici intervine rolul tău de părinte. Dacă te arăți entuziasmat, probabil va transforma într-un joc totul și va reuși să învețe și mai multe, ca să te impresioneze. Va înțelege că e ceva dezirabil, util și impresionant să producă enunțuri într-o altă limbă. Desigur, pe de altă parte, e bine să te gândești serios la reacțiile tale, deoarece vor fi cu siguranță folosite în scurt timp pentru a cere… și mai multe desene.
Despre metode de a învăța engleză potrivite preșcolarilor am mai scris aici. Vizionarea de desene animate se numără printre ele. Cred că următoarele rânduri o să îi contrarieze puțin pe colegii mei de generație, care au crescut (and proud) cu desenele Cartoon Network sau similare. Din fericire, astăzi există online și nu numai desene cu adevărat educative și frumoase. Datorită lor, toddlerii (copii de vârstă mică ce abia au început să meargă și să vorbească, antepreșcolari) pot învăța noțiuni despre lumea înconjurătoare, proprietățile obiectelor și utilizarea lor, mâncare sănătoasă versus… ne, cum cresc plantele și animalele, cum să ne purtăm și să ne recunoaștem și acceptăm sentimentele ș.a.m.d.
Fără monștri, scuipat, bătut și omorât, carevasăzică. Și desenate mai… prietenos cu mintea celor mici, adică fără culori extra-violente, flashuri luminoase și forme ultra-stilizate. Nu dați cu pietre, până la urmă sunt profesor de engleză, trebuie să spun asta! 🙂 Ca idee, poți testa Babyriki, Fixiki, Heykids, Franklin, Heroes of the city. Iată ce abilități pot îmbunătăți micuții de pe urma desenelor:
Da, copilașii pot să stea relativ cuminți și liniștiți să urmărească desene pentru un timp îndelungat. Vor urmări firul narativ și vor ști să povestească sau să dea detalii despre ce au vizionat. Atenție însă, acest tip de concentrare NU le va fi util pentru activitățile academice de la școală și grădiniță. Este un alt tip de stimulare a creierului, deci nu îți fă iluzii că va sta tot atât timp concentrat și la cărțile de activități sau la explicațiile învățătoarei.
Prin vizionarea desenelor, cei mici sunt puși față în față cu numeroase scenarii (mai ales de salvare a situației). Și asta le dezvoltă capacitatea de a căuta ei înșiși ieșiri din situațiile limită.
Probabil aceasta este una dintre funcțiile cele mai importante ale poveștilor și desenelor animate. Încredințarea copilului că nu e singur, că întotdeauna se găsește ajutor, că trebuie să aibă încredere că lucrurile se rezolvă sau se ameliorează dacă faci ceva în legătură cu asta. Încrederea în viață, practic. Dar… din nou, vorbim de desene animate de o calitate bună.
Evident că aici mă refer la cazul în care copilul urmărește desene în engleză. Este adevărat că, din punct de vedere al oralității, al fluenței și lejerității în exprimare, cei care au crescut cu desene în engleză se descurcă în general mai ușor și mai bine decât cei care o învață abia la școală, prin cursuri, începând de la 9-10 ani.
Atunci… să îi lăsăm la desene să învețe engleza? Ne-am dori, bineînțeles, să vorbească de la un an, cât mai de mici această limbă. Să dezvolte de la început creier bilingv.
Așa că recomandarea, nu doar a pediatrilor, ci și a celor din domeniul educațional este să nu te bazezi pe desene ca să învețe cel mic limba engleză. Pentru că riscurile sunt mai mari decât beneficiile.
Pentru a învăța engleză, ideal e ca oricine, copil sau adult, să studieze într-un mediu în care sunt prezenți și activi alți oameni, în care să interacționeze deci. Poți face asta acasă, la o grădiniță sau școală cu predare în limba engleză sau la cursuri dedicate de limba engleză, odată ce copilul tău a atins vârsta preșcolară. De 4-5 ani, ideal. Oricâte înregistrări sau desene ar asculta copilul, inclusiv în timp ce doarme (da, există și astfel de metode!!!), impactul asupra creierului său nu va fi același ca atunci când lucrează alături de alți oameni. Motivația este diferită.
Desenele animate reprezintă un ABC util pentru a le trezi copiilor interesul pentru limba engleză. Pentru a îi face să conștientizeze că există și alte feluri de vorbire decât în limba maternă, că poate fi interesant. Însă învățarea efectivă, perfecționarea în engleză ar trebui să fie ghidată de către alți oameni: părinți, bunici, un mediu în care se vorbește engleza, un curs de engleză. Tehnologia nu poate face totul pentru noi și nu poate suplini prezența umană.