Pentru a promova o atmosferă de prietenie între copii, acasă, în grupul de prieteni sau în sala de clasă, trebuie ca aceștia să se cunoască unul pe altul bine și să învețe să își acorde atenție. Nu e nimic mai potrivit în acest sens decât jocurile de cunoaștere – o modalitate distractivă de a afla detalii despre ceilalți și de a exersa, simultan, limba engleză învățată la cursuri!
Noi, generația de adulți de acum, ne-am cunoscut la școală mai ales prin intermediul temutului Catalog. Adică în fiecare dimineață, doamna învățătoare făcea prezența strigând numele și prenumele copiilor pentru a nota prezența, nume pe care, în decurs de câteva săptămâni, le învățam pe dinafară.
Dar se poate și altfel. Un grup – mai mare sau mai mic – de copii se pot cunoaște într-o manieră distractivă și prietenoasă prin intermediul jocurilor. Își pot afla numele, dar și mai mult decât atât: detalii despre viața lor, despre preferințe, familie, dorințe și planuri.
Jocurile de cunoaștere sunt utile și în cazul grupurilor care au mai studiat / au mai petrecut timp împreună anterior. Ba chiar și în rândul familiilor: ia gândește-te repede, știi sigur care este culoarea preferată, mâncarea preferată, băutura preferată, melodia favorită și spaima cea mai cumplită a copilului tău? Dar el, el știe aceste lucruri despre tine?
În rândul tuturor jocurilor care se pot organiza cu copiii în limba engleză, jocurile de cunoaștere ocupă un loc special. Pentru că le dau tuturor șansa să personalizeze răspunsurile, să vorbească despre ei înșiși și le dau prilejul, totodată, să se gândească serios, conștient la ceilalți. Iată câteva propuneri de jocuri de cunoaștere în engleză adaptate pentru fiecare vârstă în parte:
Preșcolarii îndeosebi trebuie învățați și stimulați să se cunoască și să interacționeze fără teamă și fără jenă. Să își îndrepte atenția către fiecare membru al grupului sau grupei lor. Asta deoarece tendința naturală poate fi aceea de a rămâne cantonați în sânul familiei sau de a lega prietenii cu 1-2 maximum 3 alți copii, ignorându-i total pe ceilalți. Așadar, iată ce jocuri de cunoaștere în engleză poți încerca:
Pentru a se familiariza cu prenumele colegilor lor, copiii pot fi așezați în cerc având un adult printre ei. Adultul le va explica faptul că fiecare dintre ei își va spune prenumele, dar va trebui, totodată să repete și prenumele tuturor celor care au vorbit înaintea lui, începând cu primul copil care s-a prezentat. Jocul se va desfășura cu ajutorul adultului, fără a elimina pe cineva dacă nu își amintește vreun nume. Dacă avem de-a face cu un curs sau o instituție dedicată educației, jocul se poate desfășura de-a lungul mai multor zile sau săptămâni, până când cei mici stăpânesc perfect numele colegilor.
Acest joc necesită ca micuții să fie așezați în formă de linie, explicându-le că împreună formează trupul unei… omide. Este un joc de cunoaștere ce presupune mai multă comunicare în limba engleză, deoarece se bazează pe întrebări și răspunsuri. Astfel, primul copil va pune o întrebare: What’s your name? Iar cel din dreapta lui va răspunde la întrebare: My name is…, după care îi va adresa aceeași întrebare următorului copil, și tot așa până la finalul liniei. Astfel, cei mici aud în mod repetat întrebările și răspunsurile în engleză și le rețin mai ușor. Alte exemple de întrebări potrivite vârstei preșcolare:
How old are you? I am…
What’s your favourite color?/ animal / toy? My favourite color / animal / toy is…
Have you got any brothers or sisters? / I have got a…
Have you got any pets? I haven’t got a pet / I’ve got a…
Oare ce preșcolar nu cunoaște cântecelul cu Daddy finger, where are you?
Ei bine, îl putem folosi pentru a ne cunoaște mai bine. Înlocuim Mommy / daddy / brother / sister finger cu numele copiilor – astfel adultul / profesorul cântă:
My friend Tudor, my friend Tudor, Where are you?
Iar Tudor trebuie să răspundă, tot prin cântec, cu: Here I am, here I am, how do you do! Apoi adultul poate striga un alt copil, sau Tudor însuși poate alege și cânta despre un alt coleg, care la rândul lui să îl aleagă pe altul, etc.
Copiii de școală primară sunt adeseori concentrați asupra lor înșiși și prea emoționați pentru a reține multe detalii despre cei din jurul lor. Și ei pot beneficia de pe urma jocurilor de cunoaștere în limba engleză, mai ales că posedă resursele lingvistice pentru a exprima mai multe idei.
Copiii vor fi așezați în cerc și se vor juca folosind o minge sau un animal de pluș haios, pe care îl vor arunca de la unul la altul. Copilul care are mingea trebuie să aleagă un coleg al cărui nume îl cunoaște deja și să spună: Catch the ball, Eva!, după care să îi arunce foarte repede mingea Evei. Eva o va prinde, va alege și va numi un alt coleg și tot așa, până ce mingea e aruncată de mai multe ori către fiecare copil în parte.
Un adult (maestrul de ceremonii al familiei sau grupului de prieteni, sau profesorul dintr-o clasă) enunță diferite criterii în limba engleză, iar cei ce îndeplinesc aceste criterii, trebuie să se ridice în picioare:
Stand up if you… are wearing red today!
Stand up if you… have a brother!
Stand up if you… like pizza!
Stand up if you… like dancing!
Stand up if you… went to the seaside last summer!
Stand up if you… are going to visit a museum this month!
Stand up if you… have read The three Musketeers!
Stand up if you… were already awake this morning when the alarm rang!
După cum vezi, complexitatea structurilor gramaticale poate fi adaptată în funcție de vârsta și nivelul copiilor. Aceștia nu doar că își antrenează atenția pentru a se ridica dacă îndeplinesc un criteriu, dar află și detalii despre colegii lor.
Copiii vor scrie pe o foaie de hârtie (sau pe tablă, pe rând, dar având puțin timp de gândire mai înainte) inițialele prenumelui lor, una sub alte, și vor folosi fiecare literă pentru a scrie un cuvânt care spune ceva despre ei:
Animal
No
Dancing
Roblox
rEading
Ice cream
Copiii vor încerca să ghicească, prin întrebări, informațiile complete despre ANDREI: Have you got an animal? Or Do you like animals? Do you like saying no? Do you like dancing? Do you play Roblox every day? etc
Adolescenților le place să fie provocați să gândească și să formuleze ipoteze, să își imagineze. (Iar dacă nu le place, cu atât mai mult trebuie stimulați în această direcție). De asemenea, pentru ei e important să fie liberi să pună întrebări, să fie încurajați în cultura dialogului – iată de ce propunem următoarea selecție de jocuri de cunoaștere în limba engleză:
Acest joc de cunoaștere în limba engleză mizează pe plăcerea adolescentilor de a face presupuneri și de a ghici informații despre ceilalți. Fiecare participant scrie (sau își formulează în minte) trei afirmații despre el însuși, dintre care două trebuie să fie corecte și una eronată. Restul grupului trebuie să ghicească exact care afirmație e o păcăleală și să încerce să argumenteze de ce cred asta. Ex: I was born in 1995, in Brașov. I have been studying English since I started school. I like reading, painting and playing computer games. Answer: The first statement is false, because you can’t be that old! You don’t look older than 13 or 14.
Acest joc se bazează pe o rutină de gândire propusă de Harvard (ProjectZero) pentru a forma elevi care să își folosească eficient și în mod constant gândirea (gândirea creativă, gândirea critică, gândirea profundă). Fiecare participant al grupului este analizat de către ceilalți, pe rând, apoi ceilalți exprimă ceea ce văd (I see a girl with long blonde hair, glasses and a smiley face), ceea ce cred (I think she must be studying hard and she likes reading, because she has glasses. I think she is friendly, because she keeps smiling. I think she has a pet or she likes pets, because she has a T-shirt with cats) și ceea ce ar vrea să știe despre acel participant: I wonder if she likes listening to music or dancing. I wonder if she has brothers or sisters / what school she goes to.
Ulterior, persoana care a fost analizată le spune dacă presupunerile lor au fost corecte sau nu și răspunde întrebărilor celorlalți. Este indicat ca primul care intră în joc să fie profesorul sau un adult și să li se explice copiilor regulile: vorbim civilizat, nu jignim, nu facem glume care să îi stânjenească pe ceilalți.
Adolescenții se așează în cerc sau în jurul unei mese pentru a se putea privi cu toții și răspunde pe rând la întrebări (fiecare copil la fiecare întrebare) prin care argumentează ceea ce și-ar dori să fie, dacă s-ar putea transforma într-o pasăre / animal domestic / sălbatic / floare / obiect, etc.
Ex. If I were a bird, I would be a swallow because they are small and graceful, they like the company of humans but they also migrate every year and get to see lots of countries and beautiful places.
Ca și în cazul celorlalte jocuri, primul care ar trebui să răspundă la propriile întrebări va fi profesorul sau conducătorul jocului.
Poți găsi mai mult idei de jocuri în limba engleză pentru copii din acest articol. Iar dacă observi că i-au prins jocurile de cunoaștere ce implică ghicitul, încearcă și ghicitori în limba engleză! Iar dacă vrei mai multe jocuri și mai multă engleză :), îi invităm pe cei mici la cursurile de engleză de vară de comunicare, organizate fix în stilul acesta, din iunie până în septembrie, de luni până joi (două ore zilnic). Jocurile sunt resursa primară a învățării și un izvor continuu și nesfârșit de motivație pentru copii și adulți deopotrivă, așa că nu te sfii să le integrezi în viața de zi cu zi a copiilor, ca și în sala de clasă!
Sursa foto: Unsplash