Metode moderne de predare în școlile FollowMe

Cea mai scurtă cale către învățarea unei limbi străine… durează oricum câțiva ani. Dar ceea ce face diferența între o școală tradițională și un centru de limbi străine cu metode moderne de predare e cum sunt parcurși acei ani, cu câtă plăcere sau chin și ce rezultă în urma lor: o persoană care știe fix cât a scris profesorul pe tablă sau una care a dezvoltat autonomie în învățare, se poate descurca în orice situație și care continuă să învețe la fiecare expunere la filme, melodii sau conversații în engleză.

Metodele moderne de predare aplicate de profesorii FollowMe

Dacă ai un copil mai mic și în jur de 30 de ani și ai avut ceva noroc de oameni dedicați profesiei lor în școală, s-ar putea să fi gustat, pe alocuri, câte ceva din materialele și metodele mai moderne de învățare a limbilor străine. 

Dacă ai un copil mai mare și ai făcut școala în anii 90 – sau înainte! însă, cu siguranță mai știi cum se umpleau tablele de conjugări serioase. Ce trebuiau copiate în caiet. Și se mai adăugau câteva de făcut și acasă. Sau culegerile acelea cu scris alb-negru mic, să încapă cât mai multe zeci de propoziții de tradus pe pagină. Pe care evident, nu aveai unde anume să le traduci, așa că le copiai și în română, pe caiet, ceea ce dubla munca. Și uneori, de mic sau decolorat ce era fontul, pierdeai rândul…

Lumea s-a schimbat radical de atunci. S-a tehnologizat. Copii de 3-4-5 ani au acces la filmulețe, poze, cântece extrem de atractive astfel încât materialele și metodele de mai demult nu ar mai avea succes nici 5 minute la generațiile de astăzi. Așa că profesorii de la școlile de engleză FollowMe din Titan, Drumul Taberei, Vitan și Ghencea recurg, în funcție de vârstă, la diferite alte metode, mult mai moderne, de predare. Ca să se lase cu zâmbete de plăcere, motivație la maxim și cu cunoștințe cât mai temeinice!

Pentru preșcolari

La această categorie de vârstă, secolul XXI a adus cadou un attention span (perioadă de timp în care copiii se pot concentra să fie atenți) mult mai mic decât anterior. Chiar foarte mic, de câteva minute. Evident, câteva minute nesincronizate între toți cei maximum 9 copii ai grupei. Ca rezultat, activitățile organizate la cursurile de engleză trebuie să îi stimuleze senzorial (prin flashcarduri, obiecte reale sau 3D aduse în sala de clasă) și trebuie să implice cât mai des mișcarea. De la cântece cu gesturi sau coregrafie, la jocuri de ascuns și găsit, la atingerea rapidă a pozei descrise, sărit, mima, scris litere și cuvinte în aer, la luarea cuvântului cu ajutorul mingii, al zarurilor supradimensionate, toate ne ajută să menținem viu interesul copiilor. Plus activitățile de tipul Ascultă și încercuiește, ascultă și colorează, unește, potrivește, alege, ghicește, alternate la intervale scurte de timp (10-15 minute) completează clasica repetare a cuvintelor sau schimbul de întrebări și răspunsuri.

Pentru elevii din clasele primare

Elevii din clasele primare sunt și ei schimbați. Foarte pasionați de jocuri video. Sau de video în general, care durează 2-3 minute sau, grație rețelelor ca Tik Tok, chiar mai puțin de atât, creierul lor e obișnuit să fie stimulat pe perioade foarte scurte.

Asta nu înseamnă că ne adaptăm la acest sistem, ci că treptat, prin activități frumoase, educăm răbdarea, voința și reziliența și îi facem conștienți de beneficiile limbii engleze. Prin activități frumoase ne referim la: rutina de început care îi vizează pe toți membrii grupei, în care au șansa să povestească lucruri deosebite sau foarte fericite sau triste prin care trec sau care li s-au întâmplat. Jocuri de rol amuzante, discuții libere pe teme inspirate de manual sau nu. Predarea de gramatică cât mai clară, mai scurtă și mai concisă și exersarea celor învățate prin exercițiu în perechi sau echipe. Utilizarea materialelor vizuale (poze fascinante, scurte video care să îi intrige) pentru stimularea conversației sau a imaginației pentru scris.

Dar mai important decât toate acestea, metoda deductivă. La cursurile de engleză Followme, nu le predăm și îi ascultăm la ceea ce ar fi trebuit să rețină. Îi facem să se lupte să își dea seama singuri. Să deducă cuvinte necunoscute din context. Să le rețină singuri, să știe să le traducă la sfârșitul orei. Și să le folosească. Să deducă singuri regula gramaticală după ce aud și văd mai multe exemple. Să găsească singuri rapid în carte sau în caiet informația pe care și-o doresc. Să fure cuvinte, expresii sau informații folositoare din orice sursă și să le utilizeze, fără a se folosi exclusiv de memorie și de ceea ce li s-a predat la materia respectivă, de către profesorul respectiv.

fetita de scoala primara vesela cu palmele desfacute in fata sta deasupra unor carti cu coperte rosii si albastre cu litere inscriptionate pe cotor ce formeaza expresia never stop learning

Copiii care beneficiază de metode moderne de învățare a limbii engleze au avantajul că… nu se vor opri niciodată din asimilat cunoștințe. Chiar și în afara sălii de clasă, chiar și după ce termină școala. Ei învață să acorde o atenție deosebită cuvintelor întâlnite.

Pentru elevi de gimnaziu

Elevii de gimnaziu au multă nevoie de atenție și foarte multă dorință să vorbească, să se afirme – lucru pe care au ocazia să îl facă, în engleză, la cursurile FollowMe. Într-un spațiu sigur, respectând ideile, credințele, sentimentele și punctele de vedere ale celorlalți. De asemenea, punem accentul mult pe colaborare: rezolvarea de task-uri în perechi și echipe (fie în clasă, fie online, prin Break-out rooms). Rezolvarea cerințelor de Writing direct pe platforme care pot include multimedia, unde textele sunt editabile și mai ales, unde colegii își pot vedea lucrările unii altora, pot discuta despre ele, lăsa comentarii sau reacții prin emoticons. Simulări de situații reale și jocuri didactice amuzante. Un mijloc de a îi ține interesați și în priză pe elevi sunt și activitățile de pregătire a examenelor Cambridge.

Un obiectiv deosebit în legătură cu această categorie de vârstă este să îi facem să nu se teamă de greșeală (să învețe fără stres deci) și să poată da și primi feedback constructiv fără să se supere sau să se descurajeze. Să își asume procesul de învățare și să știe că aproape orice e perfectibil – asta neînsemnând că ceea ce au făcut ei e lipsit de valoare. În acest sens, pe lângă discuții, îi stimulăm să își corecteze singuri anumite exerciții sau fișe, inclusiv părți însemnate din temă și să își alcătuiască singuri punctajul – țintind ulterior, cu timpul, spre un punctaj mai bun. 

Pentru liceeni

Liceenii sunt printre cei mai entuziaști cursanți ai noștri! Pentru că participă, de obicei, din pasiune pentru limba engleză și le place să dezbată, să vorbească și să citească în această limbă. La fel ca și în cazul celorlalte categorii de vârstă, cursurile sunt interactive și variem diverse tipare de interacțiune, de la profesor-elev la lucrul în perechi, echipe sau mingling.

Obiectivul nostru aici, pe lângă aprofundarea gramaticii și a vocabularului, este să îi facem pe elevi să stăpânească bine registrele formal și informal și să poată scrie texte funcționale de diferite tipuri, clare și concise, să fie buni comunicatori și pe partea orală, stăpânind tehnici de interacțiune și persuasiune.

Pentru adulți

Pentru adulți, folosim multe zâmbete :). Zâmbete ca să se simtă relaxați, fără griji, curioși cu privire la limba engleză și nu îngrijorați. Zâmbete ca să topim oboseala și eventualul stres al unei zile de muncă și să ne concentrăm pe asimilarea și înțelegerea limbii engleze.

Vorbim în engleză încă de la începutul cursului cu durata de 16 săptămâni (care reprezintă parcurgerea unui modul: începător, A1, A2, B1, B2), chiar dacă efortul de înțelegere e ceva mai mare. Astfel dezvoltăm abilitățile de a deduce cuvinte din context și extindem la maxim expunerea la limba engleză, pentru rezultate cât mai bune. Pe lângă activitățile mereu prezente de consolidare a materiei deja studiate, introducere a informațiilor noi, și practică pe partea de gramatică, listening, speaking, reading și writing, nici jocurile didactice, în perechi sau în grup, nu sunt străine cursurilor. Folosim și flashcards, board games, fișe amuzante… chiar și abțibilduri uneori!

tabla neagra pe care sunt scrise cu creta cateva cuvinte in engleza

O vreme îndelungată, s-a crezut că pentru învățarea limbii engleze e suficient un input constant format din suport scris, citit și copiat (de pe tablă sau din cărți).

Metode tradiționale de predare în școala românească

După cum descriam mai sus, în mod tradițional limba străină era învățată prin memorarea lexicului (cu ajutorul listelor de cuvinte, cu cât mai lungi, cu atât mai bine cotat profesorul) și exersarea exhaustivă a gramaticii (conjugări, exerciții cu spații albe, reformulări, etc). Apoi, la un moment dat, se aștepta ca elevii să pună cap la cap lexicul cu gramatica învățată și cu ajutorul traducerii (formulând propoziția în română și apoi încercând să o transpună în limba străină), să utilizeze – neapărat corect – engleza.

Ceea ce nu era luat în considerare sunt următoarele:

  1. Limbile nu sunt identice și cea mai scurtă cale către fluență și naturalețe în vorbire nu e constituită niciodată de traducere. E important ca elevul să învețe direct să gândească propoziția în engleză (să formeze prea-faimosul de acum creier bilingv). Aceasta e o altă cale pur și simplu, adică se dezvoltă alte zone, alți centri nervoși din creier. 

Cum realizăm asta? Prin stimularea, încă de la 3-4 ani, a dialogului: întrebare (de la profesor) și decriptare și reacție / răspuns (de la copil), în engleză. Asta versus memorare și redare de propoziții, poezii etc. La început cu întrebări simple (What colour is it? How many..?, Where are you going? What are you doing? Where is..?), apoi din ce în ce mai complexe.

2. Pentru a comunica eficient, oamenii trebuie să… practice comunicarea, adică să facă asta zilnic, în clasă, chiar de la vârste foarte mici. Nu să asimileze cuvinte, gramatică apoi după câțiva ani – pop! Apare ușurința de comunicare de la sine. Deci jocul de rol, simularea de situații reale, scenetele, mai pe scurt joaca în engleză sunt indispensabile. Așa se învață și tehnicile de interacțiune.

3. Cel mai important: limba nu se predă, în sensul că nu e suficient ca elevul să consume ceea ce îi furnizează profesorul și atât. Ca să înțeleagă cu adevărat și să țină minte, elevul trebuie ajutat și îndrumat să descopere el însuși (sensul cuvintelor, cum se folosește gramatica). Așa începem construcția unui bulgăre-de-zăpadă al învățării, care va continua să crească necontenit și în afara școlii, și după terminarea cursului.

De ce să alegi un curs FollowMe de limba engleză

În final, pe lângă garanția oferirii unei experiențe de învățare completă și cu o abordare modernă, așa cum am scris mai sus, care să țină seama de particularitățile generațiilor actuale, vă mai recomand cursurile FollowMe dintr-un motiv.

Mediul cald și prietenos. În care toți cursanții, de orice vârstă sunt întâmpinați încă de la recepție cu zâmbet și salut. Sunt văzuți și încurajați să se cunoască între ei, să comunice, să creeze legături interumane. Se lucrează la coeziunea grupei, la atașamentul unora față de alții și față de profesor, la fața umană a școlii. Au parte de un mediu sigur, propice învățării și din punct de vedere al dotărilor și amenajării, totul este spălat și dezinfectat permanent, materialele folosite sunt atractive și de cea mai bună calitate, comunicarea pe toate nivelurile (administrativ, didactic, ajutor pe partea IT și tehnologie) foarte promptă. Dacă nu ești convins, poți oricând cere participarea la o ședință de asistență gratuită, în limita locurilor disponibile!

Sursa foto: Pixabay