Cuvinte de bază în limba engleză pe care copiii le pot învăța la o vârstă fragedă

Chiar înainte de a începe școlarizarea, unii spun, chiar înainte de a începe să vorbească, input-ul într-o limbă străină îi oferă copilului tău un avantaj mare pentru tot restul vieții. El va câștiga ușurință în asimilarea limbii engleze și o pronunție de invidiat. Iată ce cuvinte de bază ar putea să constituie fundamentul învățării!

Cuvinte de bază în limba engleză pe care le pot învăța copiii mici

Atunci când vorbim de învățarea limbii engleze la orice vârstă, alegem conținutul în funcție de frecvența cu care va fi reîntâlnit sau folosit cuvântul respectiv. De exemplu, dacă e vorba de un elev de nivel elementar, nu ar avea sens să îl învățăm cuvintele sizeable, significant sau weighty – toate sinonime (mai sofisticate) ale cuvântului big, deoarece șansele să le întâlnească în lecturile sau dialogurile lui sunt minime. Iar dacă nu le va întâlni în viitorul apropiat sau mediu, cu siguranță le va uita, ceea ce face efortul învățării inutil. Lui îi e suficient, momentan, să cunoască doar big, eventual și huge sau enormous, mai ușor de reținut, dată fiind asemănarea cu limba română.

Aceste principii se aplică și în cazul copiilor de vârstă mică. Îi învățăm cuvinte pe care e foarte probabil să le audă, să le întâlnească (în cântecele, desene sau la grădiniță, școală, cursurile de engleză) și să vrea să le folosească ei înșiși. Și mai adăugăm un aspect: să facă parte dintr-un domeniu interesant pentru ei, ceva cu care să se poată juca, să îi atragă și să denumească ceva concret. Nu studiem despre libertate, fericire, ipoteze, presupuneri, viitor anterior, ci despre obiecte și ființe concrete, din universul lor imediat și însușirile lor. Iată niște exemple:

Culorile și numerele

Acestea au aplicație practică în orice lume și în orice context: de la descrierea bluzelor sau a jucăriilor la numărarea (repetată) a degețelelor, a bomboanelor primite sau dorite, a abțibildurilor fratelui sau surorii și așa mai departe. Nu există copil care să nu fie fascinat de conceptul de curcubeu sau să nu dorească să își manifeste dorința de a alege el însuși hăinuțe de o anumită culoare.

Animalele

Pentru că sunt minunate și drăgălașe, apar în poveștile și visele oricărui preșcolar. Cow, sheep, pig, horse, cat, dog, rabbit. Chicken, turkey, duck, goose, bird. Elephant, tiger, giraffe, zebra, wolf, fox, bear, snake. Fish, shark, whale… Odată învățate animalele, acestea pot fi recunoscute în poze sau după sunet, clasificate în mari și mici, domestice sau sălbatice, carnivore și ierbivore, care merg, înoată sau zboară. Pot fi așezate în diverse poziții (ca să învățăm și in front of, behind, next to, under, on – prepozițiile de loc) sau se poate face teatru de păpuși cu ele: în care se salută, își iau la revedere, se pupă sau se ceartă. Apoi le putem descrie în termeni simpli: big/small, friendly/dangerous, can run/can fly/can swim.

Părțile corpului

Iarăși un subiect de actualitate pentru cei mici, care își explorează și descoperă trupul la această vârstă. Părțile corpului lasă loc activităților de mișcare și coordonare, invită la nenumărate cântecele cu coregrafie (cum ar fi clasicul Head, shoulders knees and toes) sau jocuri ca Simon Says. Cele mai accesibile sunt părțile feței (eyes, nose, mouth, cheeks, chin, ears), apoi head, hair, neck, body, arms, hands, fingers, legs, knees, feet, toes.

cativa copii asezati in jurul unei mese rotunde decupeaza, coloreaza si lipesc pentru a face un proiect in limba engleza

Activitățile practice, care implică motricitatea, coordonarea, creația sunt de multe ori cea mai bună modalitate de învățare pentru cei mici.

Jucării

Pentru că, da, e o ocazie perfectă să se laude unii la alții cu jucăriile pe care le au deja și o ocazie și mai bună pentru a îți comunica ție, părintelui, ce își mai doresc. Nu de alta, dar ca să îi ajuți să îi scrie lui Moș Crăciun, cum ei nu cunosc încă literele: doll, train, robot, ball, teddybear, car, plane, dollhouse, drum, guitar, blocks, bike. A! Și să nu uităm de unicorn!

Hăinuțe 

Aici ne referim la piesele de bază: T-shirt, jumper, trousers, dress, shoes, socks, jacket, boots, skirt… Veți exersa schimbatul păpușilor, descrierea bunicului, bunicii, desenul după dictare (îi descrii celui mic vestimentația unui personaj, în limba engleză, folosind culorile și vocabularul legat de hăinuțe, iar el desenează). De asemenea, pentru dezvoltarea în paralel a motricității, puteți decupa hăinuțe pentru un băiețel sau o fetiță desenată.

Membrii familiei

E important să cunoască membrii familiei apropiate: mother, father, brother, sister, grandma, grandpa, mai ales că aceste cuvinte vor avea o importantă încărcătură afectivă. Celor mici le place să vorbească despre familia lor sau chiar să îi strige în limba engleză. Alternativ, puteți face familii de creioane (mother pencil, father pencil…), de animăluțe de jucărie, de struguri și așa mai departe.

Fructe, legume și mâncăruri

Fără nicio exagerare, acesta e domeniul cel mai iubit de către copii. Chiar și micuții reținuți sau recalcitranți la învățarea limbii engleze se înviorează brusc când vorbim despre fructele preferate, legume colorate sau eggs, milk, cheese, salami, burger, cake, chocolate, ice cream. E de asemenea cel mai util domeniu, oricând plecăm cu ei în vacanță în afară putem să îi solicităm să cumpere cele necesare, comunicând cu vânzătorul în limba engleză. Și acasă e mult loc de joc de rol!

Obiecte din casă

Aici includem cele mai comune obiecte pe care le poți găsi în orice casă: chair, table, bed, sofa, TV, bath, cupboard, lamp, curtain, carpet. Apoi încercăm să mergem mai departe la cup, plate, pillow, blanket. Încercăm să evoluăm înspre a-i trimite pe cei mici să facă mici comisioane sau treburi prin casă: Please give me the blue cup! Please put the plate on the table!

Cum îți poți ajuta copilul să învețe limba engleză de la o vârstă fragedă

Ca să reușești să îți ajuți copilul să învețe limba engleză, trebuie să înțelegi (și să accepți) un adevăr universal: ultimul interes al copilului pe pământ este să învețe engleza. Nu se trezește dimineața cu o dorință nestăvilită: hai să învăț engleză, astăzi am un target de 30 de cuvinte noi! Ceea ce vreau să spun e să nu te aștepți ca tu să îi arăți cartonașe, să îl pui să repete și el să repete întruna după tine, din dragoste pentru știință.

cuburi de lemn pentru copii multicolore cu litere imprimate care formeaza cuvantul play

Învățarea adevărată are loc prin joacă. Încearcă să integrezi în jocurile copilului tău orice vrei să îl înveți.

Și nu e legat doar de limba engleză. Copiii mici au ca modalitate de învățare jocul. Ca și puii de animale, care învață să vâneze jucându-se, luptându-se și fugărindu-se cu frații și mamele. Ceea ce e în afara jocului e de neînțeles pentru copiii de vârstă mică – dacă nu cumva e prezentat ca un preambul al jocului!

Așa că cel mai bine e să integrezi, în mod spontan, engleza în jocurile la care copilul încearcă să te coopteze. El spune ceva în română, tu spui în engleză. Îi arăți, îi mimezi, el ghicește și se bucură, va vrea să spună și el. Orice e legat de ghicit, de descoperit îi atrage pe micuți, ei percepând asta ca pe un joc!

Numește obiectele, acțiunile, mâncărurile din casă în engleză cât de des poți. Chiar dacă nu îl pui să repete, se înmagazinează undeva acolo și îl ajută să depășească mai repede the silent period (perioada de la începutul învățării când orice persoană asimilează și poate recunoaște limbajul, dar nu îl poate și produce). O să vezi că, după scurt timp, te va surprinde rostind el spontan cuvintele, fără ca tu să-i ceri.

Asta poți face tu acasă. În funcție de timp, răbdare și pricepere. Mai mult decât atât, îți poți înscrie copilul la un curs specializat de engleză pentru categoria lui de vârstă. Este o formă de dezvoltare personală.

Cursurile de engleză pentru preșcolari reunesc în aceeași grupă maximum 9 copii și avantajul e că pot fi organizate mult mai ușor jocuri antrenante și distractive (the more, the merrier – cu cât sunt mai mulți, cu atât e mai vesel zice un proverb englezesc). Cel mic va fi mult mai tentat să participe activ, să imite, să facă și el ce fac ceilalți, să o impresioneze pe Miss sau pe Mister. Lucrează cu materiale didactice specializate și profesorii gândesc o înlănțuire de activități pe durata celor 50 de minute, cât durează ora care implică și interacțiune, lucru cu flashcarduri și manuale, mișcări, dans, jocuri de atins, ascuns, găsit, ghicit, desen. Au ocazia, chiar foarte des, să asculte înregistrări de cea mai bună calitate, cu accent nativ (marca Oxford sau Cambridge) pentru a auzi de la început cuvintele pronunțate corect.

Profesorii au răbdare. Și nu stimulează competiția, nu fac concursuri și nu acordă locuri, ci interacțiunea. Copiii au timp egal de răspuns, dacă sunt mai timizi sunt solicitați de către Miss sau Mister atunci când le vine rândul, deci vor avea toți șansa egală de a participa la oră. Li se vorbește de la început majoritar în engleză (chiar dacă nu prea înțeleg la început) – tot auzind aceleași întrebări (What colour is it? How many..? Where is the? What are you doing? Can you…?) le învață în scurt timp și vor ști atât să răspundă, cât și să inițieze ei un scurt dialog cu alți copii. Vara există un fel de club de engleză zilnic, de luni până joi!

Orice input în limba engleză este util (găsești aici detalii de ce) – pe principiul cu cât mai mult, cu atât mai folositor: lucru acasă, opțional la grădiniță, curs la un centru dedicat de limbi străine. Astfel micuții deprind de la început o pronunție cât mai aproape de cea nativă, o siguranță de sine legată de domeniul limbilor străine și, nu în ultimul rând,… drag de ele!

Sursa foto: Pexels