Cursuri de limba engleză pentru preşcolari vs copii de clasa I. Ce diferenţe sunt și ce să alegi

Toţi specialiştii şi toate site-urile spun că 5-7 ani este vârsta ideală pentru a începe să înveţi limba engleză (unii merg chiar mai jos de atât). Mulţi dintre părinţi au însă o dilemă legată de momentul potrivit în care să îşi înscrie copilul la cursuri dedicate de limba engleză, cu durata mai lungă de o jumătate de oră, într-o grupă cu mai puţini copii decât la grădiniţă sau la şcoală. Vei vedea mai departe cam ce presupune un astfel de curs pentru preşcolari sau clasa I şi cum ştii că el va avea succes şi pentru copilul tău.

Cursuri de limba engleză pentru preşcolari

Începând cu vârsta de 4-5 ani, copiii care au mers la grădiniţă au capacitatea din ce în ce mai crescută de a se concentra şi de a participa la joacă structurată (jocuri şi proiecte didactice, în grup) şi la activităţi academice. Despre cum poţi să îţi ajuţi tu copilul să înveţe engleză am mai scris aici. Acum este însă momentul prielnic pentru a te gândi şi la un curs de engleză.

Cum se desfășoară

Dacă îţi imaginezi că e ceva “serios”, te înşeli. Adică desigur că e ceva serios care implică programă, planificare, obiective ale cursului, evaluare formativă continuă, dar toate acestea sunt „în spate” şi nu le observă decât un ochi experimentat (nicidecum copiii). Ce văd ei:

  • Alţi câţiva copii, viitori prieteni, de aceeaşi vârstă care vin într-o sală de curs primitoare şi drăguţ decorată;
  • Personal de la recepţie şi o Miss care le ştie numele, îi salută, îi poate ajuta să se dezbrace sau să se organizeze dacă e cazul, se preocupă de ei (ca şi la grădi);
  • O oră de 50 de minute de curs în care sunt alternate cântecele, activităţi de identificare şi producţie cu flashcards, jocuri, înregistrări audio;
  • Lucru pe baza unui set de manuale propriu, cu personaje minunate, cu mini-poveşti privite în carte, ascultate şi apoi „jucate”, dar şi alte activităţi vizuale (alegerea răspunsului corect, colorat pe baza indicaţiilor, completat desenul pe baza indicaţiilor, alegerea primei litere etc.), care îi pregătesc pentru activităţi mai complexe din anii şcolari;
  • Construirea de mini-dialoguri pentru diverse situaţii din viaţa reală.

Ce vedem noi, profesorii: materia structurată astfel încât să acopere câteva arii de vocabular din universul apropiat copiilor pe durata unui an şcolar: familie, culori, jucării, părţile corpului, animale, fructe, legume şi alte mâncăruri, haine, jucării, obiecte şcolare, pentru care sunt organizate suficiente activităţi diverse pentru a asigura învăţarea, consolidare şi apoi reciclarea cunoştinţelor. De asemenea, obiectivul profesorilor nu se limitează la vocabular, ci la abilitatea copiilor de a înţelege întrebări simple legate de aceste teme şi de a putea răspunde la ele şi chiar construi mici descrieri sau dialoguri.

Ritmul de lucru este de 5-6 cuvinte noi pe şedinţă, însoţite de introducerea sau exersarea unei structuri de gramatică (can, Have got, I like…) în varianta sa atât pentru întrebare, cât şi pentru răspuns.

Program

Preşcolarii învaţă engleza în cursul după-amiezii, după programul (lung) de grădiniţă, de la ora 17 până la ora 18, de două ori pe săptămână. În unele cazuri, există şi grupe de copii de clasa 0 care vin să studieze după programul de şcoală, de la ora 12:30 sau 13.

Copii fericiti razand se alearga intr-o clasa si se joaca cu culori pe care le invata in limba engleza

Cursul de engleză pentru copiii de clasa I este prietenos şi plin de jocuri, pentru a nu adăuga la stresul provocat deja de responsabilizarea copiilor la şcoală şi de temele pentru acasă.

Cursuri de limba engleză pentru clasa I

Clasa I constituie în general o provocare pentru cei mici. Chiar dacă acum au parte de o introducere mai lină în viaţa şcolară, odată cu organizarea clasei pregătitoare, vârsta de şapte ani le aduce de obicei o responsabilizare accelerată din partea învăţătoarei şi părinţilor, teme pentru acasă şi presiunea de a citi, a scrie şi a socoti. Tocmai de aceea, cursul de engleză nu trebuie să adauge la stres şi presiune, ci să asigure un mediu de destindere şi învăţare relaxată pentru copii.

Cum se desfășoară

Tot ceea ce am scris mai sus referitor la cursul de engleză pentru preşcolari se aplică şi micuţilor de clasa I. Ei văd acelaşi lucru: feţe luminoase în jurul lor, cântece, jocuri, poveşti, flashcards. În plus, ne jucăm mai mult cu literele şi cuvintele. Citim, aşa cum putem (până la sfârșitul anului, putem bine!). Construim cu mai multă precizie propoziţii. Avem ceva teme din caietul de activităţi, însă temele seamănă mai mult cu nişte jocuri. Pentru a evalua progresul avem o dată la ceva timp şi teste (adaptate nivelului şi vârstei).

Cursul e construit pentru a fi cât mai prietenos şi pentru a construi o atitudine favorabilă faţă de limba engleză şi faţă de învăţare în general. E încurajată creativitatea, nu redăm dialoguri învăţate pe dinafară, nu copiem propoziţii de pe tablă sau din carte. Încercăm să fie totul cât mai autentic, îi întrebăm pe copii despre ei, răspund cu propriile cuvinte, învaţă să vorbească despre ei înşişi. La sfârşitul anului, ei pot înţelege când sunt întrebaţi despre vârstă şi familie, mâncăruri, jucării, animale preferate, despre casa şi hainele lor, despre vreme şi obiectele lor şcolare şi pot răspunde în propoziţii, descrie simplu fiinţe sau obiecte, pot formula şi înţelege comenzi, discuta despre abilităţile lor şi explica ce fac în acel moment.

Program

Copiii de clasa I participă la şedinţe de limba engleză de o oră şi jumătate, cu pauză de 15 minute, de două ori pe săptămână. Evident, după şcoală, deci în cursul după-amiezii. Asta pe durata anului şcolar, pentru că există şi cursuri de vară unde îţi poţi înscrie copilul, ca să se acomodeze cu această activitate.

Acum, în legătură cu alegerea cursului potrivit. În principiu, copiii sunt încadraţi în grupă conform vârstei sau clasei de la şcoală. Dar, chiar dacă ai un copil de clasa I, te poţi orienta către un curs de preşcolari în cazul în care nu a mai studiat niciodată engleza, nu este familiarizat deloc cu literele şi cititul sau pur şi simplu dacă îl simţi pe cel mic mai copilăros şi crezi că ar beneficia mai mult de pe urma unui ritm mai domol. 

Fetita stand in clasa intr-o banca cu o coronita de flori pe cap rasfoieste o carte de engleza pop-up si sufla intr-o barca

Preşcolarii şi copiii de clasa I au toate premisele să înveţe bine şi cu plăcere limba engleză dacă încep să participe la cursuri la această vârstă.

Care este momentul potrivit pentru a-ţi înscrie copilul la cursuri de engleză

De ce susţin că vârsta de 5-7 ani este ideală pentru a îţi înscrie copilul la un curs de limba engleză? Iată câteva motive bune:

  • Acum stăpâneşte bine limba română. Adică poate vorbi (pronunţa) destul de corect, dar mai ales construieşte propoziţii şi fraze (se simte confortabil în a folosi sintaxa destul de variat);
  • Entuziasmul este la cote maxime. Da, copiii se implică la cursuri direct proporţional cu vârsta lor. Adică cei mici sunt efectiv fericiţi să participe, să contribuie la oră în orice fel (asta poate să însemne şi să povestească despre un melc găsit în drum spre şcoală – dar avem noi, profesorii, grijă să îi canalizăm spre engleză). Atât de fericiţi, încât adesea uită unde se află şi ce fac şi ne strigă „mami” sau „bunica”. Acum e deci momentul potrivit să li se întipărească în minte că engleza (sau orice altă activitate potrivită vârstei lor) e ceva „grozav”;
  • Trece prin filtrul afectiv orice situaţie şi conţinut. Adică atunci când vorbeşte despre „my mother”, îi tremură vocea de emoţie. Atunci când povesteşte ce culoare are căţelul său, face gestul involuntar de a îl îmbrăţişa. Atunci când vine vorba de mâncare, sigur o aduce în discuţie pe bunica. Exact aceste corelaţii cu emoţiile sunt, se pare, triggerul cel mai puternic pentru învăţare, cel care îi va face să îşi amintească cel mai bine, pe termen lung, conţinuturile.

Învăţarea limbii engleze presupune, până la urmă, doar vorbit, pe care oricum îl fac, doar că în română. Şi, noi părinţii o ştim cu toţii, unii copii au un surplus de vorbit :). De ce să nu îl canalizăm către ceva folositor? Alte materii sau activităţi trebuie începute cu un an-doi mai târziu, deoarece necesită abilităţi de citire, scriere, concentrare mai îndelungată, aşa că învăţarea unei limbi străine constituie, alături de sporturi, activitatea ideală pentru preşcolari şi copii de clasa I.