Dacă eşti părinte şi citeşti acest articol, pot să îţi spun cu mâna pe inimă că ştiu ce îţi doreşti, declarat sau nu, pentru copilul tău în materie de cursuri. Ai vrea să asimileze cât mai mult din toate materiile şi implicit să ştie cât mai bine limba engleză, cu cât mai puţin efort sau neplăcere – să vină de la sine, să înveţe prin joc şi distracţie, pe neobservate.
Ştiu asta pentru că sunt şi profesor de engleză, şi părinte. Las dezbaterea pe tema dacă acest lucru este posibil 100% sau benefic pentru copil 100% pentru un viitor articol – cert e că jocul într-adevăr reprezintă forma principală de învăţare rezervată oamenilor şi chiar puilor de animale. Iar în secolul nostru, în colţul nostru de lume, suntem privilegiaţi să avem acces atât ca părinţi, cât şi ca profesori la o educaţie modernă şi eficientă (atât timp cât principiile sunt aplicate corespunzător), bazată pe elementul ludic şi pe interacţiune. Iar asta se aplică înzecit la învăţarea limbii engleze.
Despre secrete de învăţare a limbii engleze la copii şi cum vârsta potrivită pentru începerea studiului structurat este undeva la 4-6 ani, în momentul în care stăpânesc destul de bine limba română şi îşi pot menţine atenţia şi concentrarea timp de mai multe minute, am mai scris aici.
Această vârstă este oportună şi în ceea ce priveşte învăţarea prin joc: copilul trebuie să fie capabil să joace jocuri în echipă, adică să fie atent şi să poată înţelege şi respecta regulile simple, să aibă răbdarea şi maturitatea psihosocială să îşi aştepte rândul, să înţeleagă că în cadrul unui joc nu vor fi neapărat toţi pe primul loc şi că asta nu reflectă neapărat cât de „buni” sunt jucătorii.
Ţi se pare că aceste lucruri vin natural şi fac parte din viaţa copiilor? Înseamnă că fie copiii tăi sunt foarte mici de vârstă, fie eşti fericitul posesor al unor exemplare foarte înţelegătoare :). În general, jocurile vin la pachet şi cu capacitatea de a suporta un pic de frustrare uneori (de a nu avea obiectul, cartonaşul, locul dorit sau de a nu face acţiunea dorită exact în momentul dorit). Vârsta potrivită pentru a face acest lucru în clasă este după 4 ani, sau după perioada de final a atât de mediatizatelor „tantrumuri”.
Acasă sau într-un cerc restrâns de prieteni, copilul poate fi antrenat în diverse jocuri de mic. Dar, tocmai pentru a se obişnui, a se putea relaxa şi a se putea distra într-adevăr în viitor, obişnuieşte-l să câştige, dar şi să piardă! Să fie primul, dar şi al doilea, explicându-i că de fapt nu locul obţinut e important, ci să participăm şi să ne simţim bine. Şi că jucând orice în mod repetat, devenim din ce în ce mai abili!
Cum este descris jocul de către specialişti? O activitate cu reguli clare, un scop de atins şi un element distractiv. Prin „scopul” menţionat în definiţie, jocurile devin un instrument viabil de utilizat pentru a învăţa engleză, deoarece îl poţi potrivi pentru a îţi atinge obiectivul: poţi utiliza de exemplu jocuri prin care cel mic să înveţe părţile corpului, cum ar fi celebrul Twister, sau jocuri prin care să exersezi diferite părţi de vocabular (Bingo) ori anumite acte de comunicare (la cumpărături).
De asemenea, jocurile aduc un beneficiu clar la capitolul motivaţie, doar dacă cel mic ştie că nu-i nimic dacă pierde sau dacă nu se descurcă cel mai bine la acel joc. Copilul care a savurat un joc va dori să îl repete iar şi iar şi astfel să repete structurile în limba engleză necesare desfăşurării sale. Noţiunea de „plictisit” apare în cazul jocurilor, ca şi în cazul poveştilor, muuult mai târziu decât în cazul activităţilor didactice tradiţionale, doar după ce va fi jucat de multe ori şi obiectivul va fi fost atins.
Unde mai pui că jocurile reuşesc acea performanţă râvnită de a îi face pe copiii de toate vârstele să înveţe fără ca ei să îşi dea seama. Data viitoare când puiul tău vine de la ore, îl întrebi ce a făcut şi el zice bucuros: „Nimic. Ne-am jucat doar” (crede-mă, fraza e coşmarul oricărui profesor dedicat), bucură-te în loc să te indignezi! Ceea ce trebuie să citeşti printre rânduri e că joaca a venit la pachet cu vorbirea limbii engleze, asimilarea de vocabular şi dezvoltarea unor abilităţi.
Acasă poţi juca alături de cel mic jocuri care implică mişcare şi utilizarea obiectelor din universul casnic, de exemplu Treasure Hunt – Vânătoarea de comori. Unul sau mai multe obiecte sunt ascunse prin casă, iar cel ce le caută primeşte indicii, scrise sau oral, în limba engleză. Astfel asimilează cuvinte legate de mobilă şi obiecte din casă, dar şi de poziţia lor. Nivelul de dificultate poate fi adaptat în funcţie de vârstă şi nivel.
Multe alte jocuri clasice ale copilăriei pot fi transformate pentru practica limbii engleze, începând de la De-a v-aţi ascunselea, la vârste mici, pentru a învăţa numerele, la Spânzurătoarea, Domino cu animale, fructe şi legume etc., Scrabble şi altele. Jocurile de ghicit au întotdeauna un impact maxim, fie că e vorba de ghicit ce se află în poză (care este acoperită cu ceva şi dezvăluită încet, încet până când cel mic ghiceşte despre ce e vorba), ori de ghicit animalul, persoana sau obiectul descris de tine în engleză. Jocul presupune ca fiecare dintre voi, pe rând, să preia rolul de descriptor.
Jocurile de societate, aşa numitele board games, se găsesc acum în variante pentru toate vârstele, inclusiv copii începând cu 2-3 ani. Şi, norocul nostru :), majoritatea se găsesc chiar în engleză! Poţi studia oferta mărcilor Smart Games, Haba, Djeco, Londji. Pentru cei care au prieteni care studiază la rândul lor engleza, poţi organiza seri sau petreceri în pijamale cu astfel de jocuri!
Totuşi, jocurile organizate în cadrul cursurilor de limba engleză au beneficii în plus faţă de cele de acasă. Principalul motiv este că sunt implicați mai mulţi copii şi astfel e mai distractiv (şi mai gălăgios), toţi au un nivel similar de limbă, iar scopul jocului este bine gândit de un specialist în domeniu. Impresia mea de profesor? De fiecare dată când ne jucăm ei au senzaţia că „trişează”, că scapă de „şcoală” şi asta îi revigorează brusc!
În cadrul cursurilor pot fi organizate circle games, unde copiii sunt dispuşi în cerc şi desfăşoară diverse activităţi: construirea şi descrierea unui desen sau alcătuirea unei poveşti în „lanţ” (fiecare copil adaugă o mică parte, una dintre „zale”, pe rând, iar produsul final va fi rodul muncii tuturor şi adesea va fi foarte amuzant). De asemenea, putem lucra cu diverse obiecte sau cartonaşe cu poze sau cuvinte aparţinând unei teme aşezate în centru din care sustragem sau la care adăugăm itemi în timp ce copiii ţin ochii închişi, obiectivul fiind ca ei să îşi dea seama ce schimbări au avut loc. Putem juca jocuri cu mingea care implică şi formularea anumitor enunţuri sau informaţii în limba engleză, astfel încât cel care primeşte mingea ia cuvântul, sau jocuri tip „alergaţi şi schimbaţi locul în cerc dacă…” (… aveţi părul lung, scurt, dacă purtaţi roşu, dacă purtaţi adidaşi, dacă aveţi o pisică acasă, dacă aţi fost la cumpărături ieri etc.).
Cursurile oferă şi oportunităţi de jocuri în echipe care combină mişcarea cu scrierea şi vorbirea, cum ar fi ştafeta, transcrierea unui mic text sau realizarea altor cerinţe aflate într-o altă cameră sau pe coridor (un copil trebuie să alerge pentru a afla ce scrie acolo, restul să rezolve cerinţa contra timp).
În mediul online există, de asemenea, o multitudine de aplicaţii ce pot fi încercate şi au ca scop îmbunătăţirea limbii engleze prin joc. Dar şi în acest caz vei descoperi că e mai distractiv, mai motivant pentru copilul tău să se joace alături de colegii lui de grupă. La cursurile online există inclusiv metode de a crea „camere” separate unde copiii din cadrul diverselor echipe pot colabora pentru a îndeplini un task sau finaliza un joc în engleză, contra timp, însă supravegheaţi de profesor.
Ca în orice alt domeniu, de exemplu cititul, cea mai sigură cale este să foloseşti şi tu limba engleză. Unii copii pur şi simplu adoră să imite, iar dacă foloseşti engleza suficient de amuzant (încercând diverse voci, punându-te în pielea diverselor personaje, vrăjitoare, porc mistreţ, salamandră, tren sau avion vorbitor) vor dori şi ei să facă la fel ca tine.
Alţi copii adoră să ghicească, iar dacă le vei spune pe stradă “I can see a blue car” se vor grăbi să o descopere şi să indice ceea ce ai descris, apoi să te testeze la rândul lor.
Iar alţi copii au nevoie de o motivaţie şi mai puternică, mai intelectuală, de exemplu modele vorbitoare de engleză, pe care să le admire. Pot fi personaje de carte, film, desene sau, şi mai bine, oameni din viaţa reală despre care ştii că li se par grozavi. O prietenă, tata, naşul, bunica şamd. Perspectiva să se poată înţelege cu ei, să aibă un „limbaj secret” îi va încânta. Puteţi pregăti şi exersa împreună mesaje pe care să le transmită acelei persoane, live, video sau în scris.
Ceea ce contează, dacă vrei ca puiul tău să înveţe cât mai mult şi cât mai distractiv, este să îi oferi suficiente ocazii de a folosi jocul pentru a asimila limba engleză: atât acasă, cât şi la cursuri sau în cercul de prieteni.
Şi în finalul articolului, un aspect extrem de important: nu te da în lături de la joacă. E ideal pentru succesul învăţării lui prin joc să participi şi să te distrezi şi TU cât mai bine. Să pierzi, să câştigi, să trăieşti autentic emoţia competiţiei!